THREE VOICES OF PATRIOTISM:
REPORTING THE BOMBARDMENT OF THE
BELGRADE EMBASSY IN THE CHINESE MEDIA

Taru Salmenkari

The embassy of China in Belgrade, Yugoslavia, was hit by NATO missiles in the
early hours of May 8th 1999, Beijing time. Missiles killed three reporters inside
the embassy complex. Before that occasion, the Chinese media had already urged
peace in their reports on the Kosovo war. The television and the press reports had
emphasized the human suffering in the war, rather than adopting the common
stand in the Western press at the time, which portrayed the necessity of the war
for protecting human rights and putting a stop to a genocide. After the missile
attack, the Chinese media and public responded immediately with patriotic fervor.
Repeating the terminology used to describe imperialist humiliation suffered by
their country at the turn of the 20th century, they interpreted the attack as a
purposeful violation of Chinese soil by an imperialist power. For several days, the
attack achieved the most coverage, sometimes being the only content, in Chinese
news broadcasts. The government saw its chance to instigate and use this indigna-
tion for uniting the people behind its program, which emphasized the need for an
unyielding spirit against foreign intrusion and for putting every effort into
economic modernization.

This article is mainly based on the television diaries I kept when I stayed in
Beijing at the time and had access to various national and provincial television
channels around the country.! In this article, I will analyze the media content in

During these days I had access 0 China Central TV (CCTV) stations and the local channels
in Beijing (BTV). In addition, I could see all those provincial TV stations that were available
for Beijing audiences through satellite. Of these, 1 systematically followed CCTV and BTV
news as well as Sichuan and Hunan stations, which proved to be quite outspoken about
popular movements. In the meantime there was plenty of time to swilch through other
channels, such as Shanghai, Zhejiang, Hebei, Tianjin and Jiangsu, which, however, received
my attention only sporadically. My TV diaries are unavoidably incomplete when it comes to

Studia Orientalia 95 (2003), pp. 385-397



386 TARU SALMENKARI

the first few days after the Belgrade attack. My interest is in demonstrating the
unofficial voices in the centrally controlled media. As the center cannot control
the totality of media coverage in China, especially since publications and
television channels have multiplied during economic reforms, the responsibility
for the selection of material is left primarily to journalists and editors. Although
they must balance the possible consequences of publishing materials that are too
daring, they actually can include their own views and popular opinion as long as
the message is not too offending to the government. In this article I will analyze
these unofficial messages in the coverage of the Belgrade attack. In the official
content in the media, I pay attention to the highly successful political mobiliza-
tion.

RULES OF THE GAME

In this article I will sketch rules for one kind of political influencing in China,
namely, working within the limits of the Chinese public sphere. This sphere is
limited — as any sphere of publicity is — but contains a certain amount of freedom.
Participants consequently learn to use the rules of publicity in any particular
space. With this knowledge and experience, reporters know how to report mes-
sages they find important and in a way that strengthens the opinions they want to
produce. Moreover, every government shapes a specific public space, both by
suggesting what is desirable news content and by limiting the content through
licensing, legislation, and possibly censorship, as well as through directly or
indirectly promoting aspired contents and disciplining unwanted ones. Such was
the case also in China in the early May of 1999.

Although direct state control over the press is stricter in China than in the
United States or Western Europe, not all media control is stricter in China. For
example, because Chinese legislation is still incomplete, a journalist must be wary
of political reprimand, but not libel suits, which give special daring to Chinese
investigative reports, for example, in giving out names and details of cases of mis-
conduct or fraud. Thus, rather than simply saying that the Chinese system is
controlled, I would like to sketch how control actually shapes political messages
in China.

In China the central control of the press may be strict, but it is mostly in-
direct. Much is left to journalists’ and editors” own judgment. Indeed, the govern-
ment mostly relies on the threat of consequences rather than direct censorship.
Therefore, along with centrally initiated messages, the Chinese media contains

the exact time of each statement I refer to. Therefore, I will refer to each program with the
channel, the date, and the preceding full hour.



Three Voices of Patriotism 387

journalists” own voices. Journalists are skilled in using official language, setting
the message in the context of an officially approved topic, or bending officially
approved limits, when including their own messages or popular opinions into the
news content. In spring 1999, television channels, for example, aired messages in
which the text read in the broadcast met all official standards, while the filmed
materials were in obvious contradiction with the spoken message. Also, the media
edits unofficial messages to fit the official environment.? Indeed, journalists in
China are by no means passive government mouthpieces, but they actively shape
the message they transmit to the public.

THE POPULAR VOICE

Official China condemned the NATO attack against its Belgrade embassy imme-
diately. It soon demanded NATO apologize and investigate the incident and
punish those responsible for it. Yet, the official line was under formulation and,
therefore, delayed until the second day. This lack of exact guidance from the top
left 36 hours for the media to steer reporting. Especially since the government did
not immediately state its official and united view about popular demonstrations,
the media was able to use its own judgment in its reports.

When people were demonstrating against the attack around the embassies,
the media was there gathering first hand opinions about the situation. The mid-
night news of May 8th televised demonstrations and obviously spontaneous inter-
views on almost all channels. There was no hint of the model replies which
followed the next day: a policeman gave his support for the demonstrators and a
middle-aged woman in Chengdu could tell that, after hearing the news, the whole
family had come to participate in the demonstrations.?

The last China Central Television broadcast containing street demonstrations
was the seven o’clock evening news of May 9th. This was the first main news
bulletin after the first official statement about the demonstrations, the Vice
President Hu Jintao’s speech.* In this speech, Hu Jintao admitted that demon-
strators had acted out of laudable motives, but not in the correct way. One should
rather concentrate his love for the country in diligent work to build a strong and

To give one quite ridiculous example: A disc jockey for a Shanghai radio rock program told
me how he wrote an article originally titled “Four Underground Rock Bands"” and offered it
to a Shanghai daily, Wenhuibao, in 1996. A reader can already guess, that the word “under-
ground” did not receive the editors’ approval. Nevertheless, the article was published, but the
editor had replaced all questionable terms, including the key word “rock™ itself,

Sichuan, 8 May, 24 hr.

The speech was printed in all major newspapers on May 10th, e.g., in Beijing ribao, 10 May,
1999, p. 1.



388 TARU SALMENKARI

prosperous country able to resist foreign aggression, he said. In the seven o’clock
broadcast the interviewed participants already stressed their duty to study hard,
much in line with Hu Jintao’s speech. The nine o’clock news on the central tele-
vision station had already stopped reporting about the demonstrations.

Although all channels transmitted Hu Jintao’s speech that evening, some
provincial television stations did not follow suit with CCTV in discontinuing the
televising of demonstrations. In Sichuan, the report itself did not deal with demon-
strations anymore, but the closing texts ran over a demonstration scene.’ Beijing
and Hunan even reported about demonstrations with the same openness of the
previous day. Along with banners containing nasty hints concerning President
Clifton’s sexual life, Hunan television even aired a student demonstrator in
Changsha demanding exchanging blood for blood,® certainly a view which the
government did not share. At noon on May 10th, some stations’ continued report-
ing demonstrations. Some channels reported demonstrations as late as the evening
of May 10th: Beijing TV-2 rebroadcast its morning news (11 hr) at 5 p.m. and
Hunan reviewed the morning demonstrations, but stressed the orderly studying in
campus interviews at 10 p.m. Yet demonstrations were included here and there
even later, for example, when CCTV recalled the course of events in May 12th
(20 hr). If the domestic demonstration scenes became rare, the media frequently
noticed peace demonstrations in Europe and overseas Chinese demonstrations
against NATO and the Kosovo war, partly to show foreign sympathies for its own
stand and to demonstrate the unpopularity of the war among the common people
everywhere, but possibly also as an analogy to the earlier demonstrations in
China.

The television had exposed only demonstrations by orderly student columns
on the main streets with their banners and slogans. They did not show the angry
mob around the embassies throwing stones and rubbish into the embassy areas
that I saw on my Chinese friends’ videos filmed outside the embassies in Beijing.
Yet cameras filmed the broken windows and paint-stained walls of the US embas-
sy in Beijing when the embassy followed the Tian’anmen Square example by
lowering the flag half-mast on May 12th to commemorate the dead, when their
ashes arrived in Beijing.® There were other implicit hints about disturbances as
well. Many interviewees repeated Hu Jingtao’s demand for guaranteeing all
foreigners’ safety in China. Several television stations interviewed local foreign
students, who offered their consolations to the Chinese, evidently to show that not
all foreigners in China are targets of patriotic hostility. In Sichuan, the local

Sichuan, 9 May, 22 hr.
Hunan, 9 May, 22 hr.
Including Zhejiang.
CCTV, 12 May, 19 hr.

00 -1 o La



Three Voices of Patriotism 389

Motorola office joined in condemning the NATO act,? an obvious reaction to
contemporary boycotts of American goods, such as demonstrations outside of
MacDonald’s restaurants.

Depending on the television channel, the time for broadcasting the popular
voice continued for a day or two after the incident. After that, the media continued
to interview people, but these were model replies and not genuine mass opinion.
Even reactions in which it is suggested using missiles against the US received
occasional publicity.!” Even after broadcasting Hu Jintao’s speech some tele-
vision channels continued to deliver contradictory messages by giving the demon-
strations a sympathetic evaluation. Beijing newspapers printed contradictory mes-
sages as well: although Hu Jintao’s words occupied the main place on the front
page of the Beijing Daily on May 10th, right by its side was another article with a
picture hailing the general participation of the Beijing people in the demon-
stration.!! The same day, the Beijing Evening News even carried pictures of
demonstrations of that very same morning, i.e., the day after Hu Jintao’s speech.'?
The most outspoken Chinese newspaper, Nanfang zhoume [‘Southern Weekend’],
printed a demonstration scene on its front page still on May 11th. To evaluate the
media role in initiating and guiding the demonstrations, one must not under-
estimate its role in giving both information and a model for demonstrators.
Supposedly the government must have felt uneasy about this kind of unscripted
messages.

THE MEDIA VOICE

Apart from supporting some popular initiatives even longer than the official view
would have preferred, the media had its own voice in reporting as well. As the
people killed at the Belgrade embassy were reporters, the dangers of media work
and freedom of the press became important topics. No doubt these topics were not
coming from the official line. Chinese journalists can debate about freedom of the

9 Sichuan, 11 May, 24 hr.

10 Beijing wanbao (May 10, 1999, p. 5) published pictures of demonstrations, including a de-

monstrator who had written “China has missiles too”. The newspaper had titled this picture
“China cannot be bullied”. This was obviously a common view: I heard two people separate-
ly suggesting that China should resort to a nuclear bomb to answer bullying in private
discussions on May 12th in Beijing.

Notice the revealing title with its implicit message of recommended action: “Beijing ge jie
renshi shengtao yi Meiguo wei shou Beiyue baoxing, shoudu daxuesheng jixu dao Meiguo
dashiguan sheweiyouxing” [*All strata of Beijing people denounce the violence by the US-
led NATO, students in the capital continue to demonstrate outside the US embassy'], Beijing
ribao, 10 May, 1999, p. 1.

Beijing wanbao, 5 May, 1999, p. 3.



390 TARU SALMENKARI

press in academic and professional journals, but the main television news broad-
cast is generally not the right place for such discussion. Now, the media found
space for promoting its own interests in front of the national audience by labeling
the NATO attack as an attack against freedom of reporting.

Reporters were among the first groups to be interviewed about the incident
on television. Many channels televised their famous reporters speaking about how
important and dangerous a profession they have. History provided earlier
examples such as the 1955 airplane sabotage, in which several Chinese reporters
were killed on the way to Indonesia.!3 The freedom of the Western press was
questioned by suggesting that the official line, sympathetic to NATO aims,
distorted reporting of the Kosovo war in the West. 14

In addition, I interpreted the emotional tone of reporting as a media voice.
Arousing patriotic feelings was, naturally, in the interest of the government as
well, but during the early stage of reporting it might have turned out to be a
Damocles’ sword by inciting popular movement, which was hardly what the
government wanted. The grave tone of Hu Jintao’s speech was in evident contra-
diction with the contemporary emotionalism: while Hu wanted to calm down
popular emotions and to guide them, the media simultaneously repeated film
materials showing the removal of bodies from the ruins, or tearful family
members and colleagues. Later, after the constant threat of social disturbances had
vanished, the government took over this emotionalism; for example, on May 13th
and 14th the hour-long evening news showed all leaders shaking hands with the
wounded and participating in funerals.

Emotionalism was evident in the abundant presence of blood and tears. Tele-
vision cameras keenly followed Zhu Fulai, who went to collect the bodies of his
daughter and son-of-law. In often repeated shots, the father, with tears and a
distorted face, held his daughter’s bloody bed sheet or collapsed over her dead
body in the mortuary. Family tragedy was displayed with full emotionalism: how
Shao Yunhuan’s son had lost his mother just before International Mothers’ Day;
or how the young couple had just been planning to have a baby.!> Zhu Fulai even
wrote to President Clinton to say that he hopes for no other human rights than to
have his daughter alive again.! In addition to family members, a television
watcher could follow tearful recalls by teachers, colleagues and survivors.!”

To be able to define whether the media initiated emotional reporting, one
should know whether the government representatives had a role in overseeing the

13 BTV-2, 10 May, 11 hr.

Y Huangiu shibao, 14 May, 1999, p. 2.
15 CCTV, 12 May, 19 and 20 hr.

16 gg. CCTV, 11 May, 12 hr.

17" E.g. CCTV, 12 May, around 21 hr.



Three Voices of Patriotism 391

selection of the film materials from Belgrade or whether the media professionals
had relatively free hands, as in routine media work. Yet even if the government
set the emotional tone, it is evident that the media supported and strengthened this
form of patriotic appeal when interviewing relatives in sorrow or visiting the dead
reporters’ homes and offices. The media even used this emotionalism on its own
account when reporting on the dangers of media work.

POLITICAL MOBILIZATION

The attack occurred only four days after the 80th anniversary of the May 4th
Movement, a major intellectual movement in early republican China. This move-
ment grew into patriotic anger after the Treaty of Versailles in 1919, but involved
also a movement for democratization and cultural reform. This movement resulted
in the founding of the Communist Party of China, which makes its anniversary
one of the highlights of the official Chinese year. Nevertheless, the symbols under
which it is celebrated vary each year. In 1979 and 1989, both years of democracy
movements, the main theme was democracy, while in 1999 the theme was
patriotism. This atmosphere must have had an influence on how students
responded to the NATO attack only four days later. Surely Chinese students have
various other sources to draw on when demonstrating against a wrongdoing, but
after all the patriotic education surrounding the anniversary they were even more
likely to adopt the May 4th forms of action to show that they were worthy
members of the nation. But this connection was rather indirect, since interviewees
for television seldom mentioned the May 4th Movement, with an exception of the
reporting of the special May 4th Conference!8. Nevertheless, popular reactions
after the attack were already following a period of official political mobilization.
After the attack the Chinese government took a stand, which demonstrated its
patriotism and unwillingness to tolerate international bullying, but without
endangering its relations to foreign powers. Its demands for the guilty party were
clear, but not such that NATO and the US government could be unable to fulfill
them. While the earlier republican government in power during the May 4th
Movement, according to official history, ignored popular indignation and
prepared to sell China to the imperialist powers, the present government would
not give in and would stand with the people against the violators. This must have
been the implicit message of the official position. For this stand, the popular
demonstrations served a purpose: they demonstrated that the Chinese people stood
with its government and gave extra justification for the Chinese government’s
demands. After there was no more danger for popular unrest, President Jiang

18 ccrv, 12 May, 19 hr.



392 TARU SALMENKARI

Zemin, when meeting Viktor Chernomyrdin, recognized this by presenting the
demonstrations as a proof of Chinese patriotism.!? If the 1989 student demon-
strations gave many Westerners a notion that there was wide antagonism between
the government and the people, the Western media now had to report the opposite
situation.

The 1989 experiences may have influenced the government’s mobilization
strategy ten years later. In 1989 the government had angered students by labeling
the demonstrators as conspirators with ulterior motives,2’ quite contrary to the
participants’ feelings of having demonstrated their political responsibility towards
their government. Much of the later movement, then, had demanded repudiating
this label.2! Now the government carefully avoided irritating the public. The
government’s official stand concerning the attack, expressed in Hu Jintao’s
speech, recommended ways in which the government, on the one hand, and the
patriotic people, on the other, should pursue justice. Rather than directly
condemning them, the government now took over the demonstrations and began
to dictate their form. In line with the official view, the media soon advocated
campus demonstrations, flag-raising ceremonies and poster writing, instead of
massive street demonstrations. The protest movement was played down in the
most orderly way, without ignoring popular sentiment, but by monopolizing its
outlets within officially approved contexts. The fragile balance in mobilizing
political mass activism was well played this time.

Even earlier street demonstrations had had mobilizing elements. For
example, in Shanghai, universities had organized transportation to demonstrations
and the police had let only students enter the demonstration area outside the
embassies.2? These measures were to control the movement, but also guaranteed
wide student participation. Arrangements to facilitate control, of course, do not
suggest that protests themselves were designed to suit government ends. As an
example of conscious mass action, my non-student friends in Shanghai had
themselves decided whether to join: one decided to go, not because three people’s
lives counted much in China, but because every Chinese must protest any

19 ccTv-3, 11 May, 22 hr.

20  The controversial People’s Daily editorial of April 26th, 1989, is translated in Li, Mark & Li
1991: 42-45.

An immediate reaction at Beijing University can be found in an unofficial document collec-
tion, Lishi bu hui wangji. 1989 nian Zhongguo minzhu yundong ziliao huibian ['History
cannot forget. A compilation of the 1989 Chinese democracy movement materials’] (Wies-
baden: World University Service Deutsches Komitee, 1990), p. 51. A good compilation of
the Democracy Movement document by Han Minzhu (ed.), Cries for Democracy. Writings
and Speeches from the 1989 Chinese Democracy Movement (Princeton: Princeton University
Press, 1990), contains many later responses to the editorial on pp. 117, 205, 221 and 243.

21

22 According to a personal informant.



Three Voices of Patriotism 393

violation of Chinese soil; another stayed home since she felt that the occasion
would have had no more importance for her than excitement (renao).

Now all strata of society, from artists to a city cleaning bureau,?® from
academicians to war veterans, from monks to minority nationalities, held meetings
to study and comment on the situation. The media reported on these meetings of
official consensus building and political education from the first day of the event,
but obviously there had been no united and authoritative guideline before Hu
Jintao’s speech. After this speech, studying its content formed an important part of
these meetings which themselves occupied an important part of news broadcasts.

I myself had a chance to follow one such meeting in Shanghai at Fudan
University on May 14th. In that meeting a professor analyzed Sino-US relations in
depth, while another, with a voice sore from shouting slogans during the demon-
strations, gave a sympathetic evaluation for the correct limits of patriotism, which
should respect the safety of the university’s foreign students, for example. The
media did not report violence, but professors knew about incidents such as
burning the US consul’s residence in Chengdu. One should not violate foreign
embassies if one demands that foreign powers should not violate one’s own, the
professor advised. He warned also against social upheaval with a rhyme “not
wanting to be weak nor wanting chaos” (bu yao ruan, ye bu yao luan). During the
meeting, a television crew picked up certain previously selected student repre-
sentatives to comment on the situation in front of the cameras.

Apart from meetings and a top leader’s speech, the government actively used
such long-standing mobilization devices as the People’s Daily editorials and
commentaries. In the days following the attack, several authoritative People’s
Daily editorials, habitually setting the tone of political education, made it onto
central television news, sometimes?* even the evening before their publication.
Titles such as “The Chinese people cannot be bullied”? reveal the style of their
content.

THE OFFICIAL VOICE

Apart from mobilization, political education aims at transparency. Although
China is not very transparent in the sense of public political processes, it has a
long and serious tradition of making the government’s aims transparent. This kind
of transparency serves both mobilization and persuasion. By making its stand and

23 Shanghai, 10 May, 24 hr.
24 B, CCTV,9 May, 21 hr.
25

The People's Daily commentator, “Zhongguo renmin bu ke wu”, Beijing ribao, 10 May,
1999, p. 2.



394 TARU SALMENKARI

rationale public, the government asks for active popular support, or at least the
passive acceptance of its line. During the political education campaign after the
NATO attack, the government made clear its understanding of the situation, its
demands for the attackers and its expectations for suitable public behavior.

Continuing a long tradition to use major crises for promoting production,26
the government used the NATO attack to stress hard work for China’s modern-
ization and a personal responsibility over its success by each and every one. China
can oppose hegemonism only if it is strong, orderly, and united, was the official
message. The media emphasized this message by showing all professions, such as
construction workers, peasants, nurses, and bus drivers, putting their patriotic
effort into their work. This message was readily accepted by the public, at least
this is what my own discussions in Beijing indicated. Although model responses
tended to be repetitive, they still represented commonly shared emotions in facing
an outside threat. The media lauded certain model examples of successfully
contributing one’s effort to the nation, ranging from the staging of the Yellow
River chorus work?’ to launching a rocket.28

The attack offered the government an opportunity to show NATO’s hostility
to China, demonstrating that a patriotic Chinese must be selective about Western
influences. The occasion was readily interpreted as a demonstration of the truth
about the US human rights demands. If the US itself was not willing to respect
even human lives on the soil of a foreign country, how could it have any right to
censure other countries treatment of their own citizens, numerous people asked in
the media interviews. A popular saying claimed that the US was not really
standing for human rights (renquan), but for hegemonism (baguan). Another
point was the racially selective quality of the US human rights claim.?? This
message was adopted on the most concrete level in the streets of Beijing, where
even construction workers spontaneously came to tell me how they hated the US.
Although a foreigner’s personal safety was never in danger, my foreign friends
met such instances of personal political action as a Beijing taxi driver who agreed
to take only non-American customers.

Anti-American education continued until the end of the Kosovo war. The
media continued to analyze all forms of American malice and hidden hegemonial
plans in the war. Even popular culture was used to educate the citizens. Cinemas

26 See, e.g., an example of combining political and productive initiatives in the campaign to

criticize Lin Biao in Lieberhal 1983: 98-99,

21 CCTV, 12 May, 19 hr.

2 Al channels praised the achievement, but anti-NATO tones were most evident in Shanghai,

10 May, 24 hr.
29 Huangiu shibao, 14 May, 1999, p. 7.



Three Voices of Patriotism 395

showed old patriotic movies,?° while an interviewee noticed that a recent Ameri-
can film, Saving Private Ryan, illustrated a typical American disregard for human
lives.3! A cartoon, in which NATO hit its targets with arrows reading “civilians”,
“residential houses”, “news agencies” and “foreign diplomatic corps”,*? depicted
the main topics of early criticism after the NATO attack. Later, when analyses
grew even more sophisticated, the Kosovo war supposedly became a skillful plan
in a US attempt to destroy the rising European power and Euro currency.*?

One reason why the political mobilization after the NATO attack was
successful was the government’s ability to guide popular opinion in a direction
that made sense to everyone. The state harnessed spontaneous patriotism and kept
it aflame for economic progress and pressuring foreign powers. This was a
schoolbook example of the mass line,>* Mao Zedong’s mobilization formula,
which both respects mass initiative and demands active leadership to steer it into a
productive course.

DIFFERENT VOICES CHANNELED THROUGH THE MEDIA

There are several explanations for how the media could safely air so many
differing views in May 1999. First of all, these views were still relatively united,
all were patriotic calls condemning the NATO act. Therefore, the media took no
considerable risk in publicizing views which did not exactly fall under the official
guidelines. Also, in facing strong popular pressure, the government had to allow
some room for it in order to be able to control the situation. Because the govern-
ment chose to use education and mobilization instead of repression to exhaust the
popular movement, even the government affirmed the mass action to a certain
extent.

Second, the incident was unexpected and demanded a quick response. The
government had no time to prepare its official view beforehand, which left some
time before the official view set the official guidelines in the form of Hu Jintao’s
speech. Acting before setting the official model, again, involved no considerable
risk. In addition, official support for the theme increases the freedom to touch
some topics, allowing the media to survey the problem even more sharply than
should be allowed. For example, the leadership’s dedication to uprooting

30 BTV, 11 May, 23 hr,

31 BTV-2, 12 May, 11 hr.

32 Huangiu shibao, 14 May, 1999, p. 3.
3 The Xinhua Agency’s view “Meiguo daodi xiang liyong Beiyue gan shenme” [*How the US
plans to use NATO’], was published, e.g., in Beijing ribao, 7 June, 1999, p. 4.

34 Mao Tse-tung 1967: 117-120.



396 TARU SALMENKARI

corruption leaves much space for the investigative reporting now so popular on
Chinese television. The demonstrations after the Belgrade attack involved both of
these reasons. The government had no united official guidance to offer in the
beginning, apart from relatively abstract condemnation for the NATO attack.

Third, demonstrating its strong mass support was most beneficial to the
government. For once there was pro-government and anti-Western activism to
broadcast as a clear statement to the foreign powers, who had interpreted the
earlier demonstrations in 1989 as a pro-Western and anti-government action. In
demonstrating mass action, some extreme mass opinions were likely to come out,
but they involved a minimal risk compared to the value of the whole campaign in
affirming Chinese patriotism at home and abroad.

All three factors must have been evident to experienced media workers.
Thus, they were able to select the media content in many ways. Of course they
promoted the government’s political mobilization, as is one of their tasks in
China, but not all of the news followed official guidelines. The supportive broad-
casting of the demonstrations at an early stage, the airing of some too extremist
comments, and keeping the freedom of the press on the agenda were obviously
outside of the official news content. In many other examples the difference was in
degrees: both the media and the government were playing with emotions to arouse
patriotism, but the media probably chose the tone in the first two days, when the
government undoubtedly still had a dual attitude towards emotional incitement to
popular protest.

I have thus analyzed the media content after the NATO attack. To explain
certain contradictory messages I have adopted the simplest explanation. If T found
inconsistencies, I expected that journalists are independent and active shapers of
opinion working within the limits of the Chinese media system rather than
presumed involvement by the national or local leadership far away from the
information channel itself. Of course, the political leadership had contradictory
expectations of the media coverage of the NATO attack as well. They feared the
extremist consequences of popular protests on domestic order and diplomatic
relations, while at the same time they realized the usefulness of protests for
domestic political education and for demonstrating a united Chinese indignation
to foreigners. Nevertheless, the media actively transmitted the official view, but
shaped the message by selection, omission, choice of viewpoint or wording, and
introduced new topics and ways to report the situation. The media was even able
to resist official initiative for a while by continuing to provide a model for
continuing demonstrations, even after the official appeal for appeasing them.



Three Voices of Patriotism 397

REFERENCES

1. Literature

L1, Peter, Steven MARK & Marjorie H. LI (eds.) 1991. Culture and Politics in China: An Anatomy
of Tiananmen Square. New Brunswick: Transaction Publishers.

LIEBERHAL, Kenneth 1983. Communication from the Party Center: The transmission process for
Central Committee documents. In Godwin Chu & Francis Hsu (eds.), China’s New Social
Fabric: 98-99. London: Kegan Paul International.

MAO Tse-tung 1967. Some questions concerning methods of leadership. In: Selected Works of
Mao Tse-tung, 1II: 117-120. Peking: Foreign Language Press.

2. Newspapers

Beijing ribao (Beijing Daily)

Beijing wanbao (Beijing Evening News)
Huangiu shibao (Global Times)
Nanfang zhoumo (Southern Weekend)
Wenhuibao



" e T T T T T T e T e T e T e T e e e e e

T

———

— -

- - - -



