Vieraan kielen opiskelumotivaatio Suomessa II - Foreign Language Learning Motivation in Finland II
Sisältö:
- Summary
- Esipuhe
- Johdanto (s. 1-3)
- 1. Integratiivinen motiivi ja motivaation osatekijät (s. 4-20)
- 1.1. Asenteet viiteryhmiä kohtaan (s. 4-7)
- 1.1.1. Yleiset asenteet viiteryhmiä kohtaan (s. 5-6)
- 1.1.2. Stereotyyppiset asenteet viiteryhmiä kohtaan (s. 6-7)
- 1.2. Asenteet kohdekielen opiskelua kohtaan (s. 8)
- 1.3. Asenteet kohdekielen oppikurssia kohtaan (s. 8-9)
- 1.4. Asenteet kohdekielen opettajaa kohtaan (s. 9-10)
- 1.5. Vanhempien kannustus (s. 10)
- 1.6. Ahdistuneisuus (s. 10-12)
- 1.6.1. Yleinen ahdistuneisuus koulussa (s. 11-12)
- 1.6.2. Ahdistuneisuus kohdekielen tunneilla (s. 12)
- 1.7. Integratiivinen orientoituminen (s. 12-14)
- 1.7.1. Orientoitumisindeksi (s. 13)
- 1.7.2. Integratiivis-instrumentaalinen erotuspistemäärä (s. 13-14)
- 1.8. Motivaation intensiteetti (s. 14)
- 1.9. Halu opiskella kohdekieltä (s. 15)
- 1.10. Kiinnostus vieraisiin kieliin (s. 15-16)
- 1.11. Suoriutumistarve (s. 16)
- 1.12. Etnosentrismi (s. 16-17)
- 1.13. Autoritaarisuus (s. 17)
- 1.14. Anomia (s. 18-19)
- 1.15. Machiavellismi (s. 19-20)
- 2. Motiiveihin liittyviä käsitteellisiä erotteluja (s. 21-28)
- 2.1. Käsitteet asenne, motiivi, normi, arvo (s. 21-24)
- 2.2. Motiivien luokittelu (s. 24-27)
- 2.3. Vieraan kielen opiskelumotiivit (s. 27-28)
- 3. Motivaatioteoriat (s. 29-36)
- 3.1. Yleisiä käsityksiä ja määritelmiä (s. 29-31)
- 3.2. Eräitä keskeisiä teorioita (s. 31-34)
- 3.3. Tavoitteisen käyttäytymisen seuraanto (s. 34-36)
- 4. Vieraan kielen opiskelumotivaatio yleisen motivaatioteorian näkökulmasta (s. 37-50)
- 4.1. Osatekijöiden tulkinta (s. 37-42)
- 4.2. Kielenopiskelumotivaation teoreettinen malli (s. 42-45)
- 4.3. Teoreettisen mallin edelleenkehittelyä (s. 45-50
- 4.3.1. Motivaatiotekijöiden suhde toisiinsa (s. 45-46)
- 4.3.2. Formaalisen kielenopiskelutilanteen kokonaismalli (s. 46-47)
- 4.3.3. Oppimistilanne (s. 47-48)
- 4.3.4. Tutkittavan motivaation yleiskaavio (s. 48-50)
- 5. Motivaatio ja suoriutuminen (s. 51-53)
- 5.1. Ali- ja ylisuoriutuminen (s. 51-52)
- 5.2. Motivaatiorakenteiden erilaisuus (s. 52-53)
- 6. Ongelmat ja hypoteesit (s. 54-59)
- 7. Menetelmä (s. 60-66)
- 7.1. Tutkimuksen muuttujat (s. 60-63)
- 7.1.1. Riippumattomat muuttujat (s. 60-62)
- 7.1.2. Kontrolloitavat muuttujat (s. 62-63)
- 7.1.3. Riippuvat muuttujat (s. 63)
- 7.2. Tutkimusasetelma (s. 63-64)
- 7.3. Koehenkilöt (s. 64)
- 7.4. Tutkimusmenettelyt (s. 64-65)
- 7.5. Tilastolliset analyysit (s. 65-66)
- 8. Tulokset (s. 67-118)
- 8.1. Motivaation rakenne suppeassa ja laajennetussa muuttujajoukossa (s. 67-81)
- 8.1.1. Motivaation yleinen faktorirakenne (s. 67-68)
- 8.1.2. Muuttujat laajennetussa faktorianalyysissä (s. 68-69)
- 8.1.3. Faktorirakenteen eriytyminen jatkotutkimuksessa (s. 69-71)
- 8.1.3.1. Faktoriratkaisun valinta (s. 71)
- 8.1.4. Faktorirakenne laajennetussa muuttujajoukossa (s. 71-73)
- 8.1.5. Todennus- ja jatkotutkimuksen faktorirakenteiden vertailu (s. 74-75)
- 8.1.6. Faktorirakenteiden kongruenssi jatkotutkimuksessa (s. 75-81)
- 8.1.6.1. Rakenteiden yleinen vastaavuus (s. 75-77)
- 8.1.6.2. Poikkeavan transformoitumisen lähempi tarkastelu (s. 77-81)
- 8.2. Motivaation sisäinen rakenne (s. 82-91)
- 8.2.1. Indikaattorit vs. muut osatekijät (s. 82-84)
- 8.2.2. Ahdistuneisuuden vaikutus kielenopiskelumotivaatioon (s. 84-86)
- 8.2.3. Etnosentrismin yhteys kielenopiskelumotivaatioon (s. 86-87)
- 8.2.4. Itsearvioiden yhteys kielenopiskelumotivaatioon (s. 87-89)
- 8.2.5. Integratiivisen orientoitumisen analyysi (s. 89-91)
- 8.3. Motivaatioprosessi (s. 91-99)
- 8.3.1. Determinanttien yhteydet motivaatiotekijöihin (s. 92-96)
- 8.3.2. Motivaatiotekijöiden yhteydet saavutuksiin (s. 96-98)
- 8.3.3. Yhteysketjun tarkastelua (s. 98-99)
- 8.4. Motivaatiotekijöiden selitysosuus saavutusten varianssista (s. 99-106)
- 8.4.1. Keskeisten motivaatiotekijöiden osuudet (s. 100-103)
- 8.4.2. Motivaation osuus muihin oppilaskohtaisiin tekijöihin verrattuna (s. 103-106)
- 8.5. Motivaation osuus suhteelliseen suoriutumiseen kohdekielen opinnoissa (s. 106-113)
- 8.5.1. Motivaatiotekijät suhteessa muihin mitattuihin tekijöihin ali/ylisuoriutumisessa (s. 107-110)
- 8.5.1.1. Ali/ylisuoriutuminen "teoreettisessa" mallissa (s. 107-108)
- 8.5.1.2. Ali/ylisuoriutuminen suhteessa yleiseen koulumenestykseen (s. 108-109)
- 8.5.1.3. Ali/ylisuoriutuminen suhteessa kielilahjakkuuteen (s. 109-110)
- 8.5.2. Motivaatiotekijät erottelijoina ali/ylisuoriutumisessa (s. 110-113)
- 8.5.2.1. Motivaatiotekijät erottelijoina "teoreettisessa" mallissa (s. 110-111)
- 8.5.2.2. Motivaatiotekijät erottelijoina kouluarvosteluun perustuvassa mallissa (s. 111-113)
- 8.6. Yhdistelmä tuloksista (s. 113-118)
- Pohdintaa (s. 119-125)
- Lähteet (s. 126-131)
- Liitteet (s. 132-170)