Kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet kuvaa tavoitettaan osallisuutta epämääräisesti ja kapeasti

Avainsanat: kotoutumiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p25048], kotoutuminen, integraatio [http://www.yso.fi/onto/yso/p1731], opetussuunnitelmat [http://www.yso.fi/onto/yso/p5140], osallisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p5164], työvoimakoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p4160], osallistuminen, osallistuminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p10727]

Abstrakti

Kotoutumiskoulutuksen uudessa perusteasiakirjassa korostuu osallisuuden käsite. Se jää kuitenkin määrittelemättä: osallisuuteen viitataan sekä kapearajaisesti työmarkkinaosallisuutena että epäsuorasti niin, että käsitteen varsinainen merkitys jää avoimeksi. Tutkimuskirjallisuudessa osallisuus edellyttää laaja-alaista sosiaalis-yhteiskunnallista kuulumista ja yhdenvertaisuutta.

Kirjoittajien biografiat

Miika Kekki, Itä-Suomen yliopisto

YTM, väitöskirjatutkija, yhteiskuntatieteiden laitos

 

 

Reetta Ronkainen, Jyväskylän yliopisto

FM, väitöskirjatutkija, kieli- ja viestintätieteiden laitos

 

 

Tanja Seppälä, Jyväskylän yliopisto

FM, väitöskirjatutkija, Soveltavan kielentutkimuksen keskus

 

 

Marjukka Weide, Jyväskylän yliopisto

VTM, väitöskirjatutkija, yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos; apurahatutkija, Svenska social- och kommunalhögskolan, Helsingin yliopisto

 

 

Osasto
Näkökulmia politiikkaan
Julkaistu
kesä 14, 2023
Viittaaminen
Kekki, M., Ronkainen, R., Seppälä, T., & Weide, M. (2023). Kotoutumiskoulutuksen opetussuunnitelman perusteet kuvaa tavoitettaan osallisuutta epämääräisesti ja kapeasti. Aikuiskasvatus, 43(1-2), 90–97. https://doi.org/10.33336/aik.126145