Moraalisen uran ja institutionaalisen minän rakentuminen yliopisto-opintojen alkuvaiheessa

Avainsanat: korkeakouluopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p13164], vasta-alkajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p23709], sosialisaatio, sosialisaatio [http://www.yso.fi/onto/yso/p6140], ohjaus (neuvonta ja opastus) [http://www.yso.fi/onto/yso/p178], ihanteet [http://www.yso.fi/onto/yso/p1039], moraalinen ura, institutionaalinen minä

Abstrakti

Tutkimuksessa selvitettiin ryhmänäkökulmasta toisen vuoden opiskelijoiden kiinnittymistä yliopistoon ja sen yhteisöihin osana toimintatapaa, jolla instituutio kytkee jäsenensä arvoihinsa, normeihinsa ja toimintaansa. Tarkastelussa sovellettiin Erving Goffmanin moraalisen uran, vaiheiden ja asemien sekä institutionaalisen minän käsitteitä. Haastatteluaineiston pohjalta pääteltiin, että uusi opiskelija kohtaa yliopistossa erilaisten asemien seuraannon. Hänen on neuvoteltava moraalista uraansa suhteessa kohtaamiinsa asemiin ja niihin liittyviin hyveisiin. Näissä neuvotteluissa hänelle muodostuu sisäistetty institutionaalinen minuus. Analyysien perusteella hahmoteltiin prototyyppisen moraalisen uran malli. Tuloksia tarkasteltiin muun muassa opintojen alkuvaiheen ohjauksen kehittämisen kannalta, ja pohdittiin moraalisen uran mallin suhdetta nykyisiin ohjauksen ihanteisiin. Lisäksi pohdittiin havainnoissa esille noussutta ”sosiaalisuuden vaatimuksen” merkitystä.

Kirjoittajien biografiat

Hanna Koivisto, Itä-Suomen yliopisto

PsL, yliopisto-opettaja, kasvatustieteiden ja psykologian osasto

 

 

Katri Komulainen, Itä-Suomen yliopisto

PsT, psykologian professori, kasvatustieteiden ja psykologian osasto

 

 

Hannu Räty, Itä-Suomen yliopisto

PsT, professori emeritus

 

 

Osasto
Tiedeartikkeli
Julkaistu
kesä 14, 2023
Viittaaminen
Koivisto, H., Komulainen, K., & Räty, H. (2023). Moraalisen uran ja institutionaalisen minän rakentuminen yliopisto-opintojen alkuvaiheessa. Aikuiskasvatus, 43(1-2), 70–82. https://doi.org/10.33336/aik.127659