Asemoituminen ja ammatillinen toimijuus kouluyhteisön johtamisessa
Tarinalinjat perusopetuksen rehtorien kertomuksissa
DOI:
https://doi.org/10.33336/aik.130390Avainsanat:
rehtorit [http://www.yso.fi/onto/yso/p7511], johtaminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p554], asemoituminen, ammatillinen toimijuus, tarinalinja, toimijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2335], narratiivisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10164]Abstrakti
Tarkastelemme tässä tutkimuksessa perusopetuksen rehtorien asemoitumista ja ammatillista toimijuutta kouluyhteisössä. Tutkimusaineistomme muodostavat kirjalliset oppimispäiväkirjat (N = 16) ja teemahaastattelut (N = 10). Analysoimme aineiston narratiivien temaattisella analyysilla. Tutkimuksen tuloksena muodostimme kolme rehtorien asemoitumista ja ammatillista toimijuutta ilmentävää tarinalinjaa.
Nimesimme ne 1) traditio-, 2) rehtori- ja 3) yhteisölähtöiseksi tarinalinjaksi. Asemoituminen ja ammatillinen toimijuus jakautuivat koulun rutiineista ja pysyvyydestä huolehtimiseen, rehtorin jakamattoman vastuun korostumiseen tai yhteisölliseen vastuun jakamiseen. Tutkimuksemme tuloksissa havaittiin kontekstin rajoittavat ja resursoivat vaikutukset rehtorin ammatilliseen toimijuuteen. Tuloksemme viittaavat siihen, että toimijuuden rajoittuminen totuttuihin toimintatapoihin voi vaikeuttaa työn kehittämistä.
Päättelemme, että rehtorien ammatillinen toimijuus vaatii työnjohdollista ja koulutuksellista tukea, jotta koulujen tavoitteellinen kehittäminen on johtamisen ytimessä.
Lähdeviitteet
Lähdeviitteet doi-tunnisteineen sisältyvät artikkelin tekstiin.
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Inkeri Lahti, Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Tuike Iiskala

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.