Asemoituminen ja ammatillinen toimijuus kouluyhteisön johtamisessa

Tarinalinjat perusopetuksen rehtorien kertomuksissa

Avainsanat: rehtorit [http://www.yso.fi/onto/yso/p7511], johtaminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p554], asemoituminen, ammatillinen toimijuus, tarinalinja, toimijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2335], narratiivisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10164]

Abstrakti

Tarkastelemme tässä tutkimuksessa perusopetuksen rehtorien asemoitumista ja ammatillista toimijuutta kouluyhteisössä. Tutkimusaineistomme muodostavat kirjalliset oppimispäiväkirjat (N = 16) ja teemahaastattelut (N = 10). Analysoimme aineiston narratiivien temaattisella analyysilla. Tutkimuksen tuloksena muodostimme kolme rehtorien asemoitumista ja ammatillista toimijuutta ilmentävää tarinalinjaa.

Nimesimme ne 1) traditio-, 2) rehtori- ja 3) yhteisölähtöiseksi tarinalinjaksi. Asemoituminen ja ammatillinen toimijuus jakautuivat koulun rutiineista ja pysyvyydestä huolehtimiseen, rehtorin jakamattoman vastuun korostumiseen tai yhteisölliseen vastuun jakamiseen. Tutkimuksemme tuloksissa havaittiin kontekstin rajoittavat ja resursoivat vaikutukset rehtorin ammatilliseen toimijuuteen. Tuloksemme viittaavat siihen, että toimijuuden rajoittuminen totuttuihin toimintatapoihin voi vaikeuttaa työn kehittämistä.

Päättelemme, että rehtorien ammatillinen toimijuus vaatii työnjohdollista ja koulutuksellista tukea, jotta koulujen tavoitteellinen kehittäminen on johtamisen ytimessä.

Kirjoittajien biografiat

Inkeri Lahti, Turun yliopisto

KM, väitöskirjatutkija, opettajankoulutuslaitos

Mirjamaija Mikkilä-Erdmann, Turun yliopisto

KT, professori, opettajankoulutuslaitos

Tuike Iiskala, Turun yliopisto

KT, yliopistotutkija, opettajankoulutuslaitos

 

Osasto
Tiedeartikkeli
Julkaistu
Mar 27, 2025
Viittaaminen
Lahti, I., Mikkilä-Erdmann, M., & Iiskala, T. (2025). Asemoituminen ja ammatillinen toimijuus kouluyhteisön johtamisessa: Tarinalinjat perusopetuksen rehtorien kertomuksissa. Aikuiskasvatus, 45(1), 20–31. https://doi.org/10.33336/aik.130390