Mikä juttu tää on, onko tää joku projekti vai mitä?

Opettajien kokemuksia kouluyhteisön hyvinvointia edistävän toimintakulttuurin kehittämisestä

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.33336/aik.147193

Avainsanat:

toimintakulttuuri [http://www.yso.fi/onto/yso/p2036], työssäoppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p10225], yhteisöllinen asiantuntijuus, kouluhyvinvointi, toimintatutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p182], työhyvinvointi [http://www.yso.fi/onto/yso/p1835], pedagoginen hyvinvointi [http://www.yso.fi/onto/yso/p40772]

Abstrakti

Kouluyhteisön hyvinvointi vaikuttaa opettajien työhyvinvointiin, työhön sitoutumiseen, koulun toimintakulttuurin uudistumiseen sekä oppilaiden oppimiseen ja hyvinvointiin. Toimintatutkimuksellisessa interventiossa tarkastelimme, mitkä elementit opettajat kokevat merkityksellisiksi kouluyhteisön hyvinvointia edistävän toimintakulttuurin kehittämisessä. 

Tutkimusaineisto koostui havaintomuistiinpanoista ja opettajien yksilöteemahaastatteluista (n = 11), jotka analysoimme refleksiivisen temaattisen analyysin menetelmällä. Merkitykselliset elementit jäsentyivät kolmeksi teemaksi: 1) kouluhyvinvointia koskevan yhteisen ymmärryksen ja asiantuntijuuden rakentaminen, 2) uudistuvan toimintakulttuurin käytänteet ja 3) koulun rakenteet ja toiminnan organisointi.

Opettajien tietoisuus omasta osaamisestaan ja työyhteisön toimintakulttuurista kehittyi intervention aikana. Tarpeellinen tieto, käytänteet ja osaaminen olivat olemassa yhteisössä, ja interventiossa ne tehtiin näkyväksi sekä osaksi toimintakulttuurin uudistamista. Kollektiivisen työssä oppimisen myötä opettajat voimaantuivat kohtaamaan vaikeitakin asioita, ja heidän työhyvinvointinsa lisääntyi. Vastaisuudessa tarvitaan lisää tietoa kouluyhteisön hyvinvoinnin kokonaisvaltaisesta kehittämisestä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-06-13

Viittaaminen

Ukskoski, T., Kostiainen, E., & Rautiainen, M. (2025). Mikä juttu tää on, onko tää joku projekti vai mitä? Opettajien kokemuksia kouluyhteisön hyvinvointia edistävän toimintakulttuurin kehittämisestä. Aikuiskasvatus, 45(2), 90-105. https://doi.org/10.33336/aik.147193