Hybriditoimijuus ja jatkuva oppiminen yrittäjyysyhteisön muutoslaboratoriossa

Kirjoittajat

DOI:

https://doi.org/10.33336/aik.149520

Avainsanat:

hybriditoimijuus, toimijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2335], ristiriidat [http://www.yso.fi/onto/yso/p2187], muutoslaboratoriot, ekspansiivinen oppiminen, elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], jatkuva oppiminen, jatkuva oppiminen , organisaatiomuutokset [http://www.yso.fi/onto/yso/p25099]

Abstrakti

Tutkimusta hybriditoimijuudesta ja jatkuvasta oppimisesta on tehty vain vähän monitoimijaisissa ja kompleksisissa organisaatioympäristöissä. Tässä tutkimuksessa hybriditoimijuus määritellään kollektiiviseksi kehittämisprosessiksi, jossa erilaisia toimijoita sisältävä yhteisö vuorovaikutteisesti kyseenalaistaa vakiintuneet käytäntönsä ja etsii uudenlaista yhteistyön muotoa, jota kutsumme hybridiksi. Analysoimme tätä prosessia abduktiivisesti ekspansiivisen oppimisen teorian ja empiirisen aineiston vuoropuheluna.

Tuloksemme osoittavat, että hybriditoimijuus rakentuu ekspansiivisen oppimisprosessin aikana kolmessa vaiheessa: 1) vallitsevien käytäntöjen kyseenalaistamisessa, 2) haasteiden käsittelyssä ja ylittämisessä sekä 3) uusien ratkaisujen määrittelyssä ja konkretisoinnissa. Tutkimuksemme syventää hybriditoimijuuden käsitettä tunnistamalla siitä neljä muotoa: rajoja ylittävä, monitasoinen, ajallinen ja yhteisen kohteen kautta rakentuva hybriditoimijuus.

Hybriditoimijuuden ja jatkuvan oppimisen tarkastelu toisiinsa kytkeytyvinä ilmiöinä tarjoaa välineitä toiminnassa ilmenevien ristiriitojen tunnistamiseen ja ratkaisemiseen sekä uusien toimintamallien ja innovaatioiden luomiseen monitoimijaisissa konteksteissa. Tutkimuksemme tuloksia voidaan hyödyntää muun muassa aikuiskoulutuksessa ja hybridiorganisaatioiden oppimisprosessien tukemisessa.

Tiedostolataukset

Julkaistu

2025-10-07

Viittaaminen

Cornér, T., Kajamaa, A., & Tuunainen, J. (2025). Hybriditoimijuus ja jatkuva oppiminen yrittäjyysyhteisön muutoslaboratoriossa. Aikuiskasvatus, 45(3), 148-164. https://doi.org/10.33336/aik.149520