Aikuiskoulutukseen osallistumisen esteet koulutukseen osallistumisen monitasomallin valossa
DOI:
https://doi.org/10.33336/aik.149525Avainsanat:
osallistumisesteet, monitasomalli, monitasoanalyysi [http://www.yso.fi/onto/yso/p22676], työpaikat [http://www.yso.fi/onto/yso/p13463], työnantajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p10580], koulutuskäsityksetAbstrakti
Selvitimme tutkimuksessamme yleissivistävän koulutuksen varassa olevien työllisten muodolliseen koulutukseen osallistumisen esteitä ja niiden välisiä kytköksiä painottaen työpaikkatasoa. Teoreettisena viitekehyksenä käytimme Ellen Boerenin kehittämää koulutukseen osallistumisen monitasomallia, jonka avulla tarkasteltiin makro-, meso- ja mikrotason esteitä sekä näiden välistä vuorovaikutusta. Teemahaastatteluaineisto kerättiin hakevan toiminnan pilotin yhteydessä toteutetuilla työnantaja- ja työntekijähaastatteluilla vuosina 2023–24.
Tutkimustuloksina esitetään yhteentoista yläluokkaan luokitellut ja eri tasoille jaotellut esteet. Lisäksi esitellään esteiden välisiä kytköksiä, joista muodostuu koulutukseen osallistumisesteiden kehiä ja kierteitä. Tutkimus korostaa tarvetta huomioida esteiden monitasoinen muodostuminen, kasautuminen, työpaikkataso ja työnantajanäkökulma vähän kouluttautuneiden koulutukseen osallistumista ja sen esteitä tarkasteltaessa niin tutkimuksissa kuin aikuiskoulutuspolitiikassakin.
Kehittämistoiminnan tulisi perustua systeemiseen ymmärrykseen ja katkaista esteiden kierteitä turvaamalla esimerkiksi helposti saatavilla oleva koulutus- ja työuraohjaus sekä lisäämällä työnantajien ymmärrystä koulutuksen hyödyistä ja nykykäytännöistä sekä näin vaikuttamalla koulutuskäsityksiin.
Tutkimusta on rahoittanut Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus (Jotpa).
Tiedostolataukset
Julkaistu
Numero
Osasto
Lisenssi
Copyright (c) 2025 Anu Järvensivu, Mirkka Vuorento, Pinja Ryky

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.