Käsin ja digitaalisen kirjoittamisen merkitykset opettajien kokemana

Avainsanat: käsin kirjoittaminen, digitaalinen kirjoittaminen, toiminnallinen taitokäsitys, kirjoittamisen tarjoumat, opetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2630], nuoret [http://www.yso.fi/onto/yso/p11617], aikuiset [http://www.yso.fi/onto/yso/p5590], kaunokirjoitus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2650], kirjoitustaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p11408], kirjoittaminen tavan mukaan [http://www.yso.fi/onto/yso/p2652], käsiala [http://www.yso.fi/onto/yso/p2511]

Abstrakti

Yhteiskunnan digitalisoituminen muovaa vuorovaikutuksen edellytyksiä ja tarjoumia, ja siten myös aikuiskasvatuksen tarpeita huomioida ja kehittää aikuisten toiminnallisia tekstitaitoja. Opettajien käsitykset opetuksen sisällöistä ja menetelmistä sekä näiden käsitysten reflektointi ohjaavat puolestaan opetuksen käytänteitä. Ymmärtääksemme yhä paremmin, millaiset ajattelumallit ohjaavat koulutuksen digitalisaation pedagogisia siirtymiä sen eri osa-alueilla, on tärkeää tutkia opettajien näkemyksiä digitalisaation vaikutuksista, kuten digitaalisten välineiden käyttötarpeista.

Selvitämme tutkimuksessamme nuoria ja aikuisia opettavien opettajien näkemyksiä digitalisaatiosta erityisesti opiskelijoiden kirjoitustaitotarpeiden näkökulmasta sekä sitä, millaisia käsityksiä opettajilla on käsin ja digitaalisesti kirjoittamisen merkityksistä aikuiskoulutuskontekstissa.

Keräsimme aineiston kyselytutkimuksella nuorten ja aikuisten opettajilta (n = 37) ja analysoimme sen diskurssianalyysin avulla. Kyselyaineiston pohjalta keskeiset merkitykset jäsentyvät seitsemäksi diskurssiksi, joista kolme liittyy digitaaliseen kirjoittamiseen, kolme käsin kirjoittamiseen ja yksi käsittelee kirjoittamista ilman eri kirjoittamistapojen vastakkainasettelua.

Kirjoittajien biografiat

Mari Honko, Jyväskylän yliopisto

FT, yliopistonlehtori, dosentti, Soveltavan kielentutkimuksen keskus

 

Sari Sulkunen, Jyväskylän yliopisto

FT, apulaisprofessori, kieli- ja viestintätieteiden laitos

 

 

Osasto
Tiedeartikkeli
Julkaistu
Jun 13, 2025
Viittaaminen
Honko, M., & Sulkunen, S. (2025). Käsin ja digitaalisen kirjoittamisen merkitykset opettajien kokemana. Aikuiskasvatus, 45(2), 106–122. https://doi.org/10.33336/aik.152304