Käsin ja digitaalisen kirjoittamisen merkitykset opettajien kokemana
Abstrakti
Yhteiskunnan digitalisoituminen muovaa vuorovaikutuksen edellytyksiä ja tarjoumia, ja siten myös aikuiskasvatuksen tarpeita huomioida ja kehittää aikuisten toiminnallisia tekstitaitoja. Opettajien käsitykset opetuksen sisällöistä ja menetelmistä sekä näiden käsitysten reflektointi ohjaavat puolestaan opetuksen käytänteitä. Ymmärtääksemme yhä paremmin, millaiset ajattelumallit ohjaavat koulutuksen digitalisaation pedagogisia siirtymiä sen eri osa-alueilla, on tärkeää tutkia opettajien näkemyksiä digitalisaation vaikutuksista, kuten digitaalisten välineiden käyttötarpeista.
Selvitämme tutkimuksessamme nuoria ja aikuisia opettavien opettajien näkemyksiä digitalisaatiosta erityisesti opiskelijoiden kirjoitustaitotarpeiden näkökulmasta sekä sitä, millaisia käsityksiä opettajilla on käsin ja digitaalisesti kirjoittamisen merkityksistä aikuiskoulutuskontekstissa.
Keräsimme aineiston kyselytutkimuksella nuorten ja aikuisten opettajilta (n = 37) ja analysoimme sen diskurssianalyysin avulla. Kyselyaineiston pohjalta keskeiset merkitykset jäsentyvät seitsemäksi diskurssiksi, joista kolme liittyy digitaaliseen kirjoittamiseen, kolme käsin kirjoittamiseen ja yksi käsittelee kirjoittamista ilman eri kirjoittamistapojen vastakkainasettelua.

Copyright (c) 2025 Mari Honko, Sari Sulkunen

Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.