Rakenteen ja kokemuksen komplementaarisuus laadullisen aineiston tulkinnassa ja analyysissa

Avainsanat: tutkimusmenetelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p415], rakenne [http://www.yso.fi/onto/yso/p7302], kokemukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p3209], hallinta [http://www.yso.fi/onto/yso/p506], ideologiat [http://www.yso.fi/onto/yso/p216], analyysi [http://www.yso.fi/onto/yso/p6851], psykoanalyysi [http://www.yso.fi/onto/yso/p5870], psykodynamiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p13202], työelämä [http://www.yso.fi/onto/yso/p16262]

Abstrakti

Artikkelissa käsitellään yhteiskuntatieteiden tutkimusmetodologiassa esiintyvää, yhteiskunnallishistoriallisten rakenteiden ja yksilön kokemusten välistä rakennetta. Se kiinnittyy hallinnan ja ideologioiden kriittisen tutkimuksen metodologiaan. Ongelmakentän tarkentamiseksi analysoidaan kahden tutkimusperinteen tarjoamia välineitä rakenteen ja kokemuksen yhdistämiseen tutkimusmetodiikassa. Perinteet ovat hallinnan analytiikka ja psykoanalyyttinen, yksilöllisiä kokemuksia painottava tutkimustraditio. Erityisesti tarkastellaan mahdollisuutta tuottaa analyysia, jossa otetaan huomioon sekä yhteiskunnan rakenteet että yksilön kokemus. Empiirisenä esimerkkinä käytetään vuonna 2015 valmistunutta tutkimusta, joka käsittelee erään työyhteisön pohjavirtauksia ja ristiriitojen sisäistymistä. Analyysi tuottaa näkökulmia siihen, kuinka rakenteet ja yksilöiden kokemukset voivat tutkimusmetodologiassa täydentää toisiaan sekä kuinka ja millä ehdoin tällainen komplementaarisuus voi olla mahdollista.

Kirjoittajien biografiat

Esko Harni, Tampereen yliopisto

YTM, KM, väitöskirjatutkija
kasvatustieteiden tiedekunta

Tiina Nikkola, Jyväskylän yliopisto

KT, FM, yliopistonopettaja
kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta

Antti Saari, Tampereen yliopisto

KT, dosentti, yliopistotutkija
kasvatustieteiden tiedekunta

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Mar 12, 2018
Viittaaminen
Harni, E., Nikkola, T., & Saari, A. (2018). Rakenteen ja kokemuksen komplementaarisuus laadullisen aineiston tulkinnassa ja analyysissa. Aikuiskasvatus, 38(1), 30–45. https://doi.org/10.33336/aik.88123