Narratiivinen positiointianalyysi ja nuorten aikuisten toimijuus työpajaympäristössä

Avainsanat: narratiivinen tutkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p22220], kerronta [http://www.yso.fi/onto/yso/p6895], nuoret aikuiset [http://www.yso.fi/onto/yso/p15979], työpajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p19245], toimijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2335], identiteetti [http://www.yso.fi/onto/yso/p9743]

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan positiointiteorian pohjalta kehiteltyä narratiivista positiointianalyysia pienten kertomusten analyysissa. Käytämme esimerkkinä nuorten aikuisten työpajakontekstissa tuottamia pieniä kertomuksia koulutusvalinnoista ja koulutus- ja työpajakokemuksista. Pohdimme, millaisia mahdollisuuksia narratiivinen positiointianalyysi tarjoaa erityisesti marginaaliin asetettujen nuorten aikuisten toimijuuden ja identiteetin tutkimukseen, ja kuinka sen avulla voidaan analysoida identiteetin ja toimijuuden rakentumista suhteessa kulttuurisiin mallitarinoihin.

Kirjoittajien biografiat

Heli Mutanen, Itä-Suomen yliopisto

KM, nuorempi tutkija/tohtorikoulutettava

Päivi Siivonen, Itä-Suomen yliopisto

FT, yliopistotutkija

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
touko 15, 2016
Viittaaminen
Mutanen, H., & Siivonen, P. (2016). Narratiivinen positiointianalyysi ja nuorten aikuisten toimijuus työpajaympäristössä. Aikuiskasvatus, 36(2), 84–98. https://doi.org/10.33336/aik.88482