Mitä aikuiskasvatustutkimus on?

Avainsanat: aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], kasvatustieteellinen tutkimus, koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], yliopistot [http://www.yso.fi/onto/yso/p10895], tieteenalat [http://www.yso.fi/onto/yso/p352], kasvatustiede [http://www.yso.fi/onto/yso/p4537], tiedelehdet [http://www.yso.fi/onto/yso/p10315], tutkimusprojektit [http://www.yso.fi/onto/yso/p17991], professuurit [http://www.yso.fi/onto/yso/p21269], tieteenhistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p16328], oppihistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p16329]

Abstrakti

Suomessa keskustellaan väliin kärjekkäästikin siitä, mitä aikuiskasvatustutkimus oikein on ja millaista tutkimusta laajenevalla aikuisopiskelun kentällä tulisi tehdä. Yhtäältä halutaan ylläpitää ja kehittää tutkimuksen keinoin vapaan kansansivistystyön perinnettä. Toisaalta ollaan kiinnostuneita satsaamaan entistä enemmän tutkimusresursseja työelämään liittyvään ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Jotkut ovat kiinnostuneita aikuisten oppimisprosesseista ja opinkäynnin yksilöpsykologisista lähtökohdista. Mutta aikuiskoulutuksen ekspansio suorastaan pakottaa tutkimaan myös aikuiskoulutuksen yhteiskunnallisia yhteyksiä taloudesta politiikkaan.

Osa tutkijoista suosii välitöntä hyötyä lupaavia kokeilu- ja kehittämishankkeita, toiset lähinnä perustutkimusta. Jotkut tahtovat aikuiskoulutuksesta oman tieteenalansa, monet pitävät sitä osana kasvatustieteitä tai yhteiskuntatieteitä. Usein näissä vastakkainasetteluissa vastapuolen koetaan ymmärtävän väärin perus- ja soveltavan tutkimuksen, koulutuksen sekä kokeilu- ja kehittämishankkeiden keskinäissuhteet.

Osasto
Keskustelua
Julkaistu
huhti 1, 1995
Viittaaminen
Rinne, R., & Kivinen, O. (1995). Mitä aikuiskasvatustutkimus on?. Aikuiskasvatus, 15(4), 255–264, 336. https://doi.org/10.33336/aik.92348