Elinikäisen oppimisen käytännöt ja elämänpolut

Kirjoittajat

  • Ari Antikainen

DOI:

https://doi.org/10.33336/aik.92448

Avainsanat:

elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], jatkuva koulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p14966], elämänkaari, aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945]

Abstrakti

Elinikäisen oppimisen polkua noudattavat sellaiset elämänkulut ja elämäkerrat, joissa merkittävät oppimiskokemukset ovat jatkuneet läpi elämän. Kirjoittaja käsittelee neljää oppimiskokemuksia määrittävää kontekstia: perhettä, yleissivistävää koulua, ammattikoulua ja aikuiskasvatusta. Elinikäisen oppimisen polku avautuu kulttuurisesti hyväosaisille kodin ja suhteellisen pysyvän hyvän koulumenestyksen ansiosta jo varhaisessa lapsuudessa. Ummessa pysynyt polku voi kuitenkin avautua myöhemmin erityisesti elämäntilanteessa tapahtuneen muutoksen pakottamana tai siivittämänä.

Tiedostolataukset

Julkaistu

1997-09-15

Viittaaminen

Elinikäisen oppimisen käytännöt ja elämänpolut. (1997). Aikuiskasvatus, 17(3), 164-171. https://doi.org/10.33336/aik.92448