Suomalaisten koulutusuudistusten ja talouden yhteyksistä
Avainsanat:
koulutus, koulutusjärjestelmät [http://www.yso.fi/onto/yso/p248], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], koulutuksen talous
Abstrakti
Onko taloudellinen kasvu edellytys koulutuksen kehitykselle vai koulutus edellytys talouden kehitykselle? Kumpi oli ensin, muna vai kana? Artikkelissa käsitellään koulutuspoliittisten uudistusten ja kansantalouden välistä yhteyttä. Koulutuksen vaikutuksia talouteen ei voi selittää yksiviivaisesti, vaikka koulutusta pidetäänkin kansantalouden kehitysveturina ja sille on asetettu tavoitteeksi turvata yhteiskunnan suotuisa taloudellinen kehitys. Koulutuspoliittisiin uudistuksiin yhteiskunnassa on valmiutta talouden kasvukausina, kun taas laskukausina koulutus ja koulutuspolitiikka on potenut hengenahdistusta. Kirjoittaja ottaa tapausesimerkit keskiasteen tutkinnonuudistuksesta, nuorisoasteen koulutuskokeilusta ja ammattikorkeakoulujärjestelmän luomisesta. Artikkelissa esitellään koulutusreformien voimakentät ruotsalaisen Islingin malliin (1980) pohjaavana reformien analyysimallina.
Viittaaminen
Salminen, H. (1999). Suomalaisten koulutusuudistusten ja talouden yhteyksistä. Aikuiskasvatus, 19(3), 220–230. https://doi.org/10.33336/aik.93235