Aikuiskasvatus ja Brechtin ohje

  • Tomi Kiilakoski
Avainsanat: Poikela, Sari, aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], kasvatushistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p10258], kasvatustiede [http://www.yso.fi/onto/yso/p4537], päättely

Abstrakti

”Opi perusasiat”, kiteytti Bertold Brecht Oppimisen ylistyksessään edelleen pätevän pedagogisen ohjeen. Pelkäämme, että kasvatustieteissä perusteiden oppiminen on unohtunut muodikkaiden työelämälähtöisyyden ja laaturetoriikan alle. Tämä pätee nähdäksemme sekä metodisen osaamisen että tieteenalaa rakentavien peruskäsitteiden, teoriaperinteiden ja arvojen alueella. Perusasioiden tuntemattomuus heijastuu teoriallisen ohuuden ohella myös empiiristen tutkimusten kysymyksenasettelujen mielekkyyteen. Hyvin perusteltujen teorioiden avulla luotu kuva tarkasteltavasta ilmiökentästä tarjoaa kuitenkin aina mahdollisuuden tulkita ilmiötä myös uudella, kiinnostavalla tavalla. – Artikkelissa käsitellään Sari Poikelan Aikuiskasvatus-lehden numerossa 3/2003 julkaistua lectiota Ongelmaperustaisesta pedagogiikasta.
Osasto
Näkökulmia tutkimukseen
Julkaistu
joulu 1, 2003
Viittaaminen
Kiilakoski, T. (2003). Aikuiskasvatus ja Brechtin ohje. Aikuiskasvatus, 23(4), 304–305. https://doi.org/10.33336/aik.93514