Kahden kulttuurin kasvatit

  • Kimmo Lapintie
Avainsanat: realismi, tieteenfilosofia, konstruktivismi

Abstrakti

Kirjoittaja tarkastelee artikkelissaan teknillisen yliopisto-opetuksen ja kasvatustieteellisen keskustelun välistä suhdetta ”kahden kulttuurin” näkökulmasta. Korkeakoulupedagogiikassa teknis-luonnontieteellinen maailmankuva kohtaa kasvatustieteen hallitsevaksi näkemykseksi nousseen konstruktivismin, jonka taustalla on kasvatustieteen hakeutuminen oman tieteensä filosofisille juurille. ”Tämä filosofinen pohdinta jää kuitenkin usein käsitteellisesti selkiytymättömäksi ja argumentoimattomaksi, mistä seuraa helposti uskottavuuskriisi. Rakentaakseen uskottavan roolin myös luonnontieteellisen ja teknillisen kulttuurin piirissä korkeakoulupedagogiikan tulisi ottaa tieteensä filosofisten perusteiden selvittäminen vakavammin. Konstruktivismin ja realismin välinen keskustelu on vaativa tieteenfilosofinen debatti, jolla kuitenkin on annettavaa myös teknilliseen yliopistokoulutukseen”, kirjoittaja toteaa.
Osasto
Näkökulmia tutkimukseen
Julkaistu
helmi 15, 2004
Viittaaminen
Lapintie, K. (2004). Kahden kulttuurin kasvatit. Aikuiskasvatus, 24(1), 36–44. https://doi.org/10.33336/aik.93531