Koulutuksen tuloskeskustelu kielipelien kohtaamisena
Avainsanat:
kielifilosofia, koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], tuloksellisuus, arviointi, pedagogiikka, diskurssianalyysi
Abstrakti
Perinteisesti kasvatuksen ja koulutuksen kieli on ollut pedagogista ja sivistyksellistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana koulutuskeskusteluun on tuotu markkinatalouden sävyttämää tehokkuuden ja tuottavuuden sanastoa. Käsitteiden määrittely on kasvatuksen maailmassa kuitenkin osoittautunut ongelmalliseksi. Artikkelissa tarkastellaan yhteiskunnallista keskustelua koulutuksen tuloksellisuudesta filosofisella otteella. Tähän ajankohtaiseen kysymykseen liittyvä problematiikka koskee kaikkia koulutusasteita ja koulumuotoja esikouluista aikuiskoulutukseen.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
Dec 1, 2005
Viittaaminen
Oravakangas, A. (2005). Koulutuksen tuloskeskustelu kielipelien kohtaamisena. Aikuiskasvatus, 25(4), 272–280. https://doi.org/10.33336/aik.93645