Koulutusyhteiskunnasta oppimisyhteiskuntaan

Avainsanat: koulutusyhteiskunta, oppimisyhteiskunta, kasvatustiede [http://www.yso.fi/onto/yso/p4537], kasvatushistoria [http://www.yso.fi/onto/yso/p10258], elinikäinen oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p6262], modernisaatio [http://www.yso.fi/onto/yso/p7904], kansalaisyhteiskunta [http://www.yso.fi/onto/yso/p16885], hyvinvointivaltio [http://www.yso.fi/onto/yso/p6930], 1900-luku, Suomi, koululaitos [http://www.yso.fi/onto/yso/p11215], koulutuspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/yso/p249], yhteiskunnalliset vaikutukset [http://www.yso.fi/onto/yso/p7128], teoriat [http://www.yso.fi/onto/yso/p127], tulkinta [http://www.yso.fi/onto/yso/p4511]

Abstrakti

Koulutus on nähty modernisoituvien yhteiskuntien maailmanlaajuiseksi valtiouskonnoksi, johon on sisäänrakennettu joukko oletuksia, muiden muassa koulutuksesta tasa-arvoisena, edistystä luovana ja koulutettavat aidosti yksilöinä huomioonottavana instituutiona. Koulutususkonto on nähty ihmelääkkeenä mitä erilaisimpiin yhteiskunnallisiin ongelmiin kuten epätasa-arvoon ja työttömyyteen. Ei voi kuitenkaan olla tasa-arvoisempaa koulutusjärjestelmää, kuin on sitä ympäröivä yhteiskunta.

Osasto
Näkökulmia politiikkaan
Julkaistu
touko 15, 2010
Viittaaminen
Jauhiainen, A. (2010). Koulutusyhteiskunnasta oppimisyhteiskuntaan. Aikuiskasvatus, 30(2), 141–145. https://doi.org/10.33336/aik.93872