Voiko kontemplatiivinen pedagogiikka haastaa konsumerismin?

  • Jani Pulkki
Avainsanat: kontemplatiivinen pedagogiikka, fenomenologinen harjoitus, diskursiivinen mieli, kuluttajakansalainen, tietoisuustaidot, valvetietoisuus, ekologinen tietoisuus, degrowth-ajattelu, mietiskely, konsumerismi, tietoinen läsnäolo, länsimainen kulttuuri, buddhalaisuus

Abstrakti

Kontemplatiivisilla harjoitteilla tuodaan idän meditatiivisia tietoisuustaitoja esimerkiksi työelämään ja kouluympäristöön. Tietoinen ja hyväksyvä läsnäolo eli mindfulness opettaa tyytyväisyyttä nykyhetkeen ja tarjoaa myös mahdollisuuden irtaantua kuluttajakansalaisen identiteetistä.
Viittaaminen
Pulkki, J. (2014). Voiko kontemplatiivinen pedagogiikka haastaa konsumerismin?. Aikuiskasvatus, 34(1), 4–16. https://doi.org/10.33336/aik.94070