Kehollinen tieto ajattelun ja oppimisen perustana

Mitä tanssija tietää?

  • Eeva Anttila
Avainsanat: oppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p2945], tanssijat [http://www.yso.fi/onto/yso/p1812], ruumis [http://www.yso.fi/onto/yso/p4005], ruumiillisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p4006], tietoisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p7672], ajattelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p6007], mind and body [http://www.yso.fi/onto/yso/p9734], Aikuiskasvatuksen vuoden tiedeartikkelit

Abstrakti

”Tapamme ja mahdollisuutemme hahmottaa maailmaa ovat sidoksissa kehollisuuteemme. Ajattelumme rakentuu sille, miten kehomme vastaanottaa, kuljettaa ja tuottaa tietoa ja miten aivot ja hermosto osallistuvat sen kuljettamiseen ja tulkintaan sekä siihen, miten konkreettisesti toimimme fyysisessä, sosiaalisessa ja ideaalisessa maailmassa. Kehomme tarjoaa perspektiivin maailmasta”, kirjoittaa Eeva Anttila kielitieteilijä George Lakoffia ja filosofi Mark Johnsonia lainaten ja haastaa samalla kognitiivis-konstruktivistisen oppimiskäsityksen perusteet.

Viittaaminen
Anttila, E. (2009). Kehollinen tieto ajattelun ja oppimisen perustana: Mitä tanssija tietää?. Aikuiskasvatus, 29(2), 84–92. https://doi.org/10.33336/aik.94179