Vapaan sivistystyön praktisen teorian kehittämisestä

  • Aulis Alanen Tampereen yliopisto
Avainsanat: kasvatustiede [http://www.yso.fi/onto/yso/p4537], aikuiskasvatustiede, vapaa sivistystyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p12170], aikuiskasvatus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10754], sivistys [http://www.yso.fi/onto/yso/p14979], terminologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p1346], sivistyskäytännöt,

Abstrakti

Praktinen teoria tarkoittaa tässä vapaan sivistystyön päämäärää, mahdollisuutta ja keinoja koskevista käsityksistä koostuvaa käsiterakennelmaa, joka yhdistelee ei-tieteellisiin aineksiin - perinteeseen, kokemustiedolle perustuviin yleistyksiin, arkifilosofiaan - tieteellistä tietoa. Aikuiskasvattajan kasvatustietoisuuden kautta praktinen teoria ohjaa käytännön sivistystyötä. Tieteellinen tutkimus vaikuttaa siten joka tapauksessa sivistyskäytännön käsitteenmuodostukseen mutta kirjoittajan käsityksen mukaan aikuiskasvatustieteen tulisi pitääkin perimmäisenä tehtävänään käytännön sivistystyön edistämistä. Valtionhallinnon ja sivistyskäytännön käsitteenmuodostusta on vaikea erottaa toisistaan; lähinnä on kyseessä aspektiero. - Artikkeli käsittelee samaa teemaa kuin Ilkka Tervosen aikaisempi kirjoitus (Aikuiskasvatus 1,1, 26-28), jota tekijä kritikoi.

Kirjoittajan esittely

Aulis Alanen, Tampereen yliopisto
YT, Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen dosentti
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1981
Viittaaminen
Alanen, A. (1981). Vapaan sivistystyön praktisen teorian kehittämisestä. Aikuiskasvatus, 1(2), 54–59. https://doi.org/10.33336/aik.96183