Oppimispäiväkirjan hyödyllisyys aikuisopiskelussa
kokemuksia ideapäiväkirjan käytöstä esimiesten koulutuksessa
Avainsanat:
oppimispäiväkirjat [http://www.yso.fi/onto/yso/p5104], aikuisopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p10753], esimiestaidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p24183], johtaminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p554], kokeilu [http://www.yso.fi/onto/yso/p13984], työyhteisötaidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p24888]
Abstrakti
Artikkelissa tarkastellaan määrämuotoisen esimieskoulutuksen ongelmia oppimaan oppimisen ja oppimisprosessin ylläpitämisen näkökulmista. Perinteisen luokkahuoneessa tapahtuvat yksilökoulutuksen käynnistämää oppimisprosessia on yritetty siirtää työpaikalla tapahtuvaksi ongelmanratkaisuprosessiksi käyttämällä apuna oppimispäiväkirjatekniikkaa. Valtionhallinnon kehittämiskeskuksessa tehtyjen kokeilujen tulosten perusteella näyttää siltä, että ideapäiväkirjatekniikka on hyödyllinen pitkäkestoisessa aikuiskoulutuksessa. Yli 2/3 kokeilussa mukana olleista koulutettavista ilmoitti hyötyneensä menetelmän käyttämisestä. Artikkelin sisältö perustuu kirjoittajan vuosina 1987 ja 1988 toteuttamien esimiestaidon kurssien osanottajien näkemyksiin sekä koulutustilaisuuksien aikana ja niiden jälkeen tehtyihin havaintoihin.
Viittaaminen
Tauriainen, P. (1989). Oppimispäiväkirjan hyödyllisyys aikuisopiskelussa: kokemuksia ideapäiväkirjan käytöstä esimiesten koulutuksessa. Aikuiskasvatus, 9(2), 52–57. https://doi.org/10.33336/aik.96611