Oppimispäiväkirjan hyödyllisyys aikuisopiskelussa

kokemuksia ideapäiväkirjan käytöstä esimiesten koulutuksessa

  • Pertti Tauriainen Valtionhallinnon kehittämiskeskus
Avainsanat: oppimispäiväkirjat [http://www.yso.fi/onto/yso/p5104], aikuisopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p10753], esimiestaidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p24183], johtaminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p554], kokeilu [http://www.yso.fi/onto/yso/p13984], työyhteisötaidot [http://www.yso.fi/onto/yso/p24888]

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan määrämuotoisen esimieskoulutuksen ongelmia oppimaan oppimisen ja oppimisprosessin ylläpitämisen näkökulmista. Perinteisen luokkahuoneessa tapahtuvat yksilökoulutuksen käynnistämää oppimisprosessia on yritetty siirtää työpaikalla tapahtuvaksi ongelmanratkaisuprosessiksi käyttämällä apuna oppimispäiväkirjatekniikkaa. Valtionhallinnon kehittämiskeskuksessa tehtyjen kokeilujen tulosten perusteella näyttää siltä, että ideapäiväkirjatekniikka on hyödyllinen pitkäkestoisessa aikuiskoulutuksessa. Yli 2/3 kokeilussa mukana olleista koulutettavista ilmoitti hyötyneensä menetelmän käyttämisestä. Artikkelin sisältö perustuu kirjoittajan vuosina 1987 ja 1988 toteuttamien esimiestaidon kurssien osanottajien näkemyksiin sekä koulutustilaisuuksien aikana ja niiden jälkeen tehtyihin havaintoihin.

Kirjoittajan esittely

Pertti Tauriainen, Valtionhallinnon kehittämiskeskus
HTK, erikoissuunnittelija, Valtionhallinnon kehittämiskeskus
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1989
Viittaaminen
Tauriainen, P. (1989). Oppimispäiväkirjan hyödyllisyys aikuisopiskelussa: kokemuksia ideapäiväkirjan käytöstä esimiesten koulutuksessa. Aikuiskasvatus, 9(2), 52–57. https://doi.org/10.33336/aik.96611