Luku- ja kirjoitustaitokampanjoihin sisältyvistä yhteiskunnallisista merkityksistä

  • Tuomas Takala Jyväskylän yliopisto
Avainsanat: lukutaito [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y96992], kielipelit [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y96142], kehitysyhteistyö [http://www.yso.fi/onto/yso/p3845], yhteiskuntakehitys [http://www.yso.fi/onto/yso/p9763], sosiaalinen muutos [http://www.yso.fi/onto/yso/p7906],

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan luku- ja kirjoitustaitokampanjoita käsittelevän kansainvälisen dokumenttiaineiston perusteella sitä, millaisia merkityksiä sisältyy lukuja kirjoitustaidottomuuden määrittelyyn yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, ja asetetaan kyseenalaiseksi tässä aineistossa ilmenevä yleismaailmallinen ideologia. Lisäksi pohditaan luku- ja kirjoitustaidon mahdollisista emansipatorista merkitystä kehitysmaiden oloissa.

Kirjoittajan esittely

Tuomas Takala, Jyväskylän yliopisto
vt. apulaisprofessori, Kasvatustieteen laitos, Jyväskylän yliopisto
Viittaaminen
Takala, T. (1990). Luku- ja kirjoitustaitokampanjoihin sisältyvistä yhteiskunnallisista merkityksistä. Aikuiskasvatus, 10(2), 76–81. https://doi.org/10.33336/aik.96669