Lukutaidon käsite Wittgensteinin myöhäisfilosofian valossa
Avainsanat:
lukutaito [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y96992], kirjoitustaito [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y102526], yhteiskuntakehitys [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y100385], valtionmuodostus [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y195101], kehittämisprojektit [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y113633], kehityspolitiikka [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y96042], kehitysyhteistyö [http://www.yso.fi/onto/ysa/Y96052], filosofit [http://www.yso.fi/onto/yso/p19124], kielifilosofia [http://www.yso.fi/onto/yso/p14603],
Abstrakti
Artikkelissa eritellään traditionaalisen ja funktionaalisen lukutaidon käsitteitä sekä peilataan lukutaidon käsitettä Ludvig Wittgensteinin ajatusten valossa. Wittgensteinilta kirjoittaja tuo esille mm. kielipelit. Sen mukaan ihminen voi olla ja on lukutaidoton uusien kielipelien suhteen, joiden käsitteistö poikkeaa aiemmin opituista.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1990
Viittaaminen
Toukonen, M. L. (1990). Lukutaidon käsite Wittgensteinin myöhäisfilosofian valossa. Aikuiskasvatus, 10(2), 82–87. https://doi.org/10.33336/aik.96670