Askel aikuisopiskeluun

Miten pienentää etäisyyttä ja vähentää vierautta?

  • Anders Fransson Högskolan i Borås
  • Staffan Larsson Göteborgs universitet
Avainsanat: työssäoppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p10225], aikuisopiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p10753], opiskelumotivaatio [http://www.yso.fi/onto/yso/p19163], henkilöstökoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p296], työpaikkakoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p299]

Abstrakti

Eräs keino saada opiskeluun tottumattomia koulutukseen on järjestää koulutus osana työtä. Tällöin opiskelijoita karsivat aikaan, paikkaan ja rahoitukseen liittyvät esteet ovat minimissään. Tällaiset koulutuskokeilut ovat tuottaneet konkreettista hyötyä niin suoraan ammattitehtävissä kuin välillisesti kohonneena itsetuntona.
Kirjoittajien mukaan on kuitenkin vaara, että työpaikkakoulutus lisääntyy kaikille vapaasti tarjolla olevan koulutuksen kustannuksella. Aikuiskoulutuksen tulisikin kuvastaa elämän moninaisuutta, jolloin kaikki aikuisopintomuodot toisiaan täydentäen tarjoavat kansalaisille rikkaamman elämän mahdollisuuksia. Tällöin eri opintomuotojen rajojen ylittäminen tulisi tehdä mahdollisimman helpoksi.

Kirjoittajien biografiat

Anders Fransson, Högskolan i Borås

korkeakoulun rehtori, Borås

Staffan Larsson, Göteborgs universitet

Kasvatustieteen laitoksen dosentti ja lehtori, Göteborgin yliopisto

Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1991
Viittaaminen
Fransson, A., & Larsson, S. (1991). Askel aikuisopiskeluun: Miten pienentää etäisyyttä ja vähentää vierautta?. Aikuiskasvatus, 11(2), 76–85. https://doi.org/10.33336/aik.96731