Humanistinen psykologia ja kokemuksellinen oppiminen

  • Johan von Wright
  • Maijaliisa Rauste-von Wright Tampereen yliopisto
Avainsanat: oppimiskäsitykset [http://www.yso.fi/onto/yso/p6332], humanistinen psykologia [http://www.yso.fi/onto/yso/p6866], kokemusoppiminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p7482], reflektio [http://www.yso.fi/onto/yso/p23563], konstruktivismi [http://www.yso.fi/onto/yso/p8498]

Abstrakti

Artikkelissa kuvataan humanistisen psykologian kehitystä ja keskeisiä aatteita sekä aikuiskasvatuksessa suosittua ns. kokemuksellista oppimista niihin perustuvana menetelmänä. Humanistisessa psykologiassa korostetaan yksilön henkistä kasvua, hänen minänsä (self) kehittymistä ja ”itsensä toteuttamista”, joita kokemuksellisen oppimisen nähdään edistävän. Osittain samanlaisiin, reflektiivisten prosessien merkitystä tähdentäviin kokemuksellisen oppimisen menetelmiin on toisaalta päädytty myös konstruktivistisen oppimiskäsityksen pohjalta. Tällöin ko. menetelmien ei kuitenkaan katsota ”sinänsä” edistävän mitään erityistä tavoitetta: kulloinkin omaksutut tavoitteet ja menetelmien käyttötavat säätelevät oppimisprosessin muotoutumista.

Kirjoittajien biografiat

Johan von Wright
emeritus professori, Helsinki
Maijaliisa Rauste-von Wright, Tampereen yliopisto

FT, kasvatustieteen va. professori, Tampereen yliopisto

Viittaaminen
von Wright, J., & Rauste-von Wright, M. (1992). Humanistinen psykologia ja kokemuksellinen oppiminen. Aikuiskasvatus, 12(4), 210–215. https://doi.org/10.33336/aik.96841