Mihin koulutustarve perustuu?

aikuisten ammatillisen lisäkoulutuksen tarpeesta työelämässä

Avainsanat: koulutustarve [http://www.yso.fi/onto/yso/p9233], ammattitaito [http://www.yso.fi/onto/yso/p9365], haastattelututkimus [http://www.yso.fi/onto/yso/p10632], tasa-arvo [http://www.yso.fi/onto/yso/p2399]

Abstrakti

Artikkelissa tarkastellaan työvoiman kokemaa koulutustarvetta 4000 aikuisen haastatteluaineiston avulla. Vuonna 1990 1,3 miljoonaa aikuista tarvitsi omasta mielestään ammattitaitoa kehittävää tai uraa edistävää koulutusta. Useimmin lisäkoulutusta tarvitsevat ne, joilla sitä jo muutoinkin on eniten ja jotka ovat hankkineet myös aikuisiällä sitä kaiken aikaa lisää. Vakioimalla työtä kuvaavat ominaisuudet ja koettu koulutustarve, saadaan neljä koulutustarveryhmää. Kaksi ryhmistä, ”koulutusta tarvitseva eliitti” ja ”koulutusta tarvitsematon eliitti” luokittuvat parempiosaisiksi. Toiset kaksi ryhmää, ”taistelijat” ja ”alistetut”, ovat työnsä puolesta selvästi huonommassa asemassa. Ryhmien sukupuolijaot ovat selkeät: ”huonompien” töiden väki on kokemistaan tarpeista riippumatta naisia; sen sijaan "paremmissa" töissä työskentelee enimmäkseen miehistä koostuva eliitti. Naisvaltaiset ryhmät taas jakautuvat kahtaalle: alemmista toimihenkilöistä koostuva taistelijoiden ryhmällä näyttää olevan painetta tehdä eroa alistettuihin duunarisisariinsa, jotka lienevät melko lailla vieraantuneita koko koulutuselämästä.

Kirjoittajien biografiat

Heikki Silvennoinen, Turun yliopisto

tutkija, VTL, Koulutussosiologian tutkimuskeskus, Turun yliopisto

Päivi Naumanen, Turun yliopisto
tutkija, VTK, Koulutussosiologian tutkimuskeskus, Turun yliopisto
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
syys 15, 1993
Viittaaminen
Silvennoinen, H., & Naumanen, P. (1993). Mihin koulutustarve perustuu? aikuisten ammatillisen lisäkoulutuksen tarpeesta työelämässä. Aikuiskasvatus, 13(3), 172–180. https://doi.org/10.33336/aik.96891