Aikuiskasvatus https://journal.fi/aikuiskasvatus <p>Aikuiskasvatus on tieteenalansa ainoa kotimainen <a href="https://www.tsv.fi/fi/palvelut/tunnus" target="_blank" rel="noopener">vertaisarvioitu</a> tiedejulkaisu. Se on vuodesta 2019 lähtien välittömästi avoin, maksuton verkkojulkaisu. Aikuiskasvatus lisää tutkimuksen ja käytännön välistä vuoropuhelua yhteiskunnassa. Se edistää moniäänistä ja kriittistä keskustelua aikuisuudesta. <a href="https://aikuiskasvatus.fi/mika-aikuiskasvatus/" target="_blank" rel="noopener">Tutustu julkaisuun Aikuiskasvatuksen verkkosivuilla</a>. </p> <p><a href="https://kansanvalistusseura.fi/tietoa-meista/avoimet-tyopaikat/" target="_blank" rel="noopener">Aikuiskasvatus hakee päätoimittajaa kolmivuotiselle kaudelle 2025-2027</a>.</p> <p>Lue myös <a href="https://aikuiskasvatus.fi/ohjeita-kirjoittajalle/kirjoittajakutsut/" target="_blank" rel="noopener">kirjoittajakutsut. </a></p> <p>Digitointia varten tekijöiden julkaisulupia on selvitetty mahdollisimman kattavasti. Julkaisuluvan voi antaa <a href="https://link.webropolsurveys.com/S/E27A5FCF2D7217A9" target="_blank" rel="noopener">verkkolomakkeella</a>. Jos kirjoittajaa ei ole tavoitettu ja tämä vaatii tekstinsä poistamista, se poistetaan. Aikuiskasvatus on luettavissa verkossa koko julkaisuajaltaan, vuodesta 1981 lähtien. Digitointi toteutettiin Suomen tiedekustantajien liiton rahoituksella, joka perustuu tekijänoikeusjärjestö <a href="https://www.kopiosto.fi/">Kopioston</a> keräämiin käyttökorvauksiin.</p> <p>Julkaisun kustantavat <a href="https://kansanvalistusseura.fi/" target="_blank" rel="noopener">Kvs-säätiö (Kansanvalistusseura sr.)</a> ja <a href="https://www.aikuiskasvatuksentutkimusseura.fi/" target="_blank" rel="noopener">Aikuiskasvatuksen Tutkimusseura</a> (ATS).</p> <p> Julkaisu on luettavissa myös Kansalliskirjaston <a href="http://www.doria.fi/handle/10024/7300">Elektra-palvelussa</a>. <a href="https://kvs-lv.creamailer.fi/survey/answer/4iyvr6p7olvuh">Uutiskirje</a> tuo tuoreeltaan tiedon uudesta numerosta ja tutkimuksen ajankohtaisuutiset.</p> fi-FI terhi.kouvo@kvs.fi (Terhi Kouvo) terhi.kouvo@kvs.fi (Terhi Kouvo) Tue, 01 Oct 2024 17:37:28 +0300 OJS 3.2.1.4 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 Vertaisryhmätyönohjaus vahvistaa varhaiskasvatuksen opettajien osaamista ja hyvinvointia https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/142792 <p>Työnohjauksen ja vertaisryhmätoiminnan yhdistävä vertaistyöryhmäohjaus tukee varhaiskasvatuksen opettajia kokonaisvaltaisesti työssään. Menetelmää hyödyntämällä kirkastetaan opettajan perustehtävää sekä vahvistetaan osaamista, työhyvinvointia, johtajuutta ja ammatti-identiteettiä varhaiskasvatuksessa.</p> Kaisa Pelanteri, Seija Ollila Copyright (c) 2024 Kirjoittajat https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/142792 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 ”Erilaiset kasvatusalan työkokemukset ovat näyttäneet, kuinka monipuolinen kasvatustieteiden kenttä on” https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147865 <p>Turun yliopiston väitöskirjatutkija Heini Ahonen, 29, tekee tutkimusta yhteisopettajuudesta 2020-luvun peruskoulussa ja koordinoi marraskuisia Kasvatustieteen päiviä. Aikuiskasvatustiedettä tarvitaan hänen mielestään yhteiskunnassa, sillä se painottaa elinikäistä oppimista ja muuttunutta työelämää.</p> Mari Korhonen Copyright (c) 2024 Mari Korhonen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147865 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 Summaries https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147998 <p>Suomenkielisten tiedeartikkeleiden englanninkieliset tiivistelmät.&nbsp;</p> Esko Clarke Sario Copyright (c) 2024 Esko Clarke Sario https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147998 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 Vertaisarviointi on tutkimuksen perusta https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/148105 <p>Vertaisarviointi on laadukkaan tiedejulkaisemisen perusta – ja tutkijan työhön kuuluva jatkuvan oppimisen paikka. Turussa järjestettävillä Kasvatustieteen päivillä on kahden esiseminaarin täydeltä asiaa arvioinnista. Näin lisätään niin aloittelevan kuin kokeneen tutkijan ja tiedejulkaisun ymmärrystä arvioinnin prosesseista. </p> <p> </p> Terhi Kouvo Copyright (c) 2024 Terhi Kouvo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/148105 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 “Tätähän ei saa kysyä, mutta kysyn kuitenkin” https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/141643 <p>Tarkastelemme tutkimuksessamme työnhakijoiden kuvauksia rekrytoinnissa koetusta syrjinnästä. Työnhakutilanteessa hakijan henkilökohtaisia ominaisuuksia koskevat kysymykset voivat täyttää laissa kielletyn syrjinnän tunnusmerkit. Tutkimuskysymyksemme on, millaisia perhesuhteisiin, perheen perustamiseen ja vanhemmuuteen liittyviä rekrytointisyrjintäkokemuksia Suomesta työpaikkaa hakeneilla on ollut. Hyödynsimme laadullista verkkolomakkeella kerättyä kirjoitusaineistoa ja sisällönanalyysiä. Tutkimusta varten kerätyissä kirjoituksissa korostui syrjintäkokemusten sukupuolittuneisuus. Tyypillisimpiä olivat nuorten ja varhaiskeski-ikäisten naisten kohtaamat työnhakutilanteet, joissa heille oli esitetty kysymyksiä perheen perustamisesta, parisuhteesta ja lasten hoivavastuusta. Lain mukaan hakijaa ei kuitenkaan saa syrjäyttää tällaisten seikkojen perusteella.</p> Pasi Pyöriä, Tuija Koivunen, Heidi Lehtovaara Copyright (c) 2024 Pasi Pyöriä, Tuija Koivunen, Heidi Lehtovaara https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/141643 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 ”Röökilläkin kaikki ensin itkee ja sit alkaa naurattaa kun kaikki vaan parkuu!” https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/143824 <p>Suomalaisen vankilainstituution tavoite on ohjata rikoksesta tuomittuja henkilöitä kohti rikoksetonta elämää. Tavoite on erityisen korostunut modernin vankilan yhteisökuntoutusosastolla, jolla vankien päiväohjelma koostuu intensiivisestä itsen työstämisestä yhteisöllisissä toiminnoissa. Tutkimme artikkelissamme, miten itsen työstäminen muotoutuu naisvankilan yhteisökuntoutusosaston affektiivisissa käytännöissä. Etnografisen aineiston analyysin avulla osoitamme, kuinka itsen työstäminen tapahtuu osastolla ensisijaisesti tunteiden jakamisen ja jaetusti tuntemisen käytäntöinä. Nämä affektiiviset käytännöt muovautuvat ja vahvistuvat osaston ohjaajan fasilitoinnin ja yhteisön sosiaalisen säätelyn myötä. Yhteinen tunnetyöskentely nähdään onnistuneen kuntoutumisen edellytyksenä, ja siksi affektiivinen etäisyys muodostaa osaston toimintaan jännitteitä. Osaston affektiivisissa käytännöissä vankien vaikeat tunnekokemukset kääntyvät palvelemaan näiden kuntoutuvaa minuutta, ja parhaimmillaan vangit kokevat tunnetyöskentelyn haastavuudestaan huolimatta palkitsevana.</p> Liila Holmberg, Anna-Maija Niemi Copyright (c) 2024 Liila Holmberg, Anna-Maija Niemi. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/143824 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 Yhteiskuntatieteiden opiskelijoiden yrittäjämäisyys työelämäarvojen valossa https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/131891 <p>Yrittäjyyden edistämisestä on muodostunut nyky-yliopistojen keskeinen tehtävä. Yksi perinteisesti epäyrittäjämäisenä pidetty ryhmä on yhteiskuntatieteiden opiskelijat, joihin on viime vuosikymmeninä aktiivisesti suunnattu yrittäjyyskasvatusta. Yliopistoissa pyritään valmentamaan opiskelijoita yritysten perustamiseen ja yritystoiminnan pyörittämiseen mutta myös tukemaan opiskelijoiden ”yrittäjämäisyyttä”, jolla viitataan muun muassa joustavuuden, proaktiivisuuden ja riskinottokyvyn tyyppisiin ominaisuuksiin. Yrittäjämäisyyttä voi lähestyä useista näkökulmista. Tarkastelemme artikkelissamme yhteiskuntatieteitä opiskelevien yrittäjämäisyyttä työelämäarvojen näkökulmasta ja kysymme, näyttäytyvätkö yhteiskuntatieteiden opiskelijat arvojensa suhteen aiempaa yrittäjämäisemmiltä vai heijastavatko heidän arvojärjestyksensä perinteistä palkkatyökulttuuria. Tarkastelemme opiskelijoiden arvovalintoja hyödyntämällä Schwartzin arvoteoriaa ja kyselyä, johon vastasi (2016–2017) 256 Tampereen ja Helsingin yliopistojen yhteiskunta- ja sosiaalitieteiden opiskelijaa. Tulokset ovat monitulkintaisia. Yhtäältä perinteistä palkkatyökulttuuria heijastavat säilyttämisarvot olivat vastaajille yhtä tärkeitä kuin yrittäjämäisyyttä heijastavat muutosvalmiusarvot. Toisaalta perinteistä palkkatyökulttuuria heijastavat turvallisuusarvot olivat heille tärkeämpiä kuin yrittäjämäisyyttä heijastavat itseohjautuvuusarvot. Näytteemme perusteella yrittäjämäiset arvot eivät ole opiskelijoille vieraita tai merkityksettömiä, mutta perinteistä alkkatyökulttuuria heijastavat turvallisuusarvotkaan eivät ole menettäneet merkitystään.</p> Miira Niska, Minna Paanasalo, Antero Olakivi Copyright (c) 2024 Miira Niska, Minna Paanasalo, Antero Olakivi https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/131891 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 Kyvykkyyksien kehittymisen tukeminen – eli pässiä narussa https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147868 <p>Suomen kielen asiantuntija ja kielenhuoltaja Laura Niemi paneutuu kirjassaan työelämän konsultti- ja kehittämispuheeseen. Käytännön esimerkkien siivittämää kirjaa voi suositella yhtä hyvin suurelle yleisölle kuin työelämän kehittämisen tutkijoille. Kirja kehottaa meitä kaikkia vaatimaan selkeää kieltä ja hyvää suomea. Se kehottaa myös kriittiseen valppauteen: jos työelämän kehittäjät saavat puhuttua meidät pyörryksiin, he vievät meitä kuin pässiä narussa.</p> Heikki Silvennoinen Copyright (c) 2024 Heikki Silvennoinen https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147868 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 Miten suitsia vihapuhetta verkossa? https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147883 <p>Kirja liikkuu poliittisen väkivallan, verkkoympäristön ja henkisen väkivallan risteyskohdassa, ulottuen myös näiden teemojen ympäristöön. Se kiinnittyy jatkumoon, jossa on käsitelty muun muassa sosiaalisen median alustoja mahdollistamassa yhteiskunnan polarisoimista, autoritääristä populismia ja autoritääristen valtioiden informaatiosodankäyntiä länsimaita vastaan. Elämänmittaisen oppimisen näkökulmasta aihepiirin ymmärtäminen on välttämättömäntä jokaiselle, erityisesti tietoa tuottavissa organisaatioissa työskenteleville: tutkijoille, opettajille, toimittajille.</p> Pekka Kanerva Copyright (c) 2024 Pekka Kanerva https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147883 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 Ajankohtainen klassikko auttaa käsitteellistämään monimutkaisia ilmiöitä https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147957 <p>Evald V. Ilyenkovin <em>Abstraktin ja konkreettisen dialektiikka Marxin pääomassa</em> on kulttuuripsykologian menetelmäklassikko. Teoksessa käydään perin pohjin läpi abstraktista konkreettisen kohoamisen menetelmä. Kirja kiinnostanee aikuiskasvatustieteen ja kasvatustieteiden tutkijoita ja opiskelijoita sekä laajemmin käytäntötutkimuksesta ja laadullisen tutkimuksen metodologiasta kiinnostuneita.&nbsp;</p> Sami Paavola, Heli Kaatrakoski Copyright (c) 2024 Sami Paavola, Heli Kaatrakoski https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/147957 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300 Tiedejulkaisemisen monimuotoisuutta vahvistetaan vapaaehtoisvoimin https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/148044 <p>Suomalainen tiedeyhteisö voi olla ylpeä kotimaisten tiedelehtien monipuolisuudesta ja laadusta. Pelkästään tiedelehtien yhteisellä Journal.fi-julkaisualustalla on toista sataa julkaisua avoimesti saatavilla. Määrällinen runsaus vahvistaa jo sinällään kotimaisen tiedejulkaisemisen bibliodiversiteettia, monimuotoisuutta. Suomessa toteutuu myös julkaisemistraditioiden ja julkaisuformaattien rikkaus, kustantajatahojen moninaisuus sekä julkaisujen monikielisyys. Bibliodiversiteetin vahvistamiseksi kotimainen tiedejulkaiseminen ansaitsee kestävällä pohjalla olevan mallin, jossa huomioidaan sekä tiedejulkaisemiseen eri rooleissa osallistuvien tutkijoiden rahallinen palkitseminen että meritoituminen. </p> Ulpukka Isopahkala-Bouret Copyright (c) 2024 Ulpukka Isopahkala-Bouret https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 https://journal.fi/aikuiskasvatus/article/view/148044 Tue, 01 Oct 2024 00:00:00 +0300