Vol 45 Nro 2 (2025): Aikuiskasvatus 2/2025

					Näytä Vol 45 Nro 2 (2025): Aikuiskasvatus 2/2025

Aikuiskasvatus 2/2025 tutkailee aikuisuuden ilmiöitä lukion pedagogisesta johtamisesta kouluyhteisön hyvinvointiin ja digiajan kirjoitustaitoon. Liity keskusteluun tuoreen ja avoimen tutkimustiedon pohjalta!

PÄÄKIRJOITUKSESSA Anu Järvensivu tarkastelee tutkimuksen laadun varmistamista, jota #Vertaisarvoin-kampanja teki näkyväksi. Keskustelun on jatkuttava kampanjan jälkeenkin, jotta arviointi tunnustetaan tieteen tekemiseen kuuluvana työtehtävänä ja sille varmistetaan tarvittava työaika: ”Elleivät tutkijat iltahämärissä vertaisarvioisi, tutkimuksen ja tieteellisen toiminnan prosessit eivät pyörisi, eikä yhteiskunnassa olisi käytettävissä vertaisarvioituja tutkimuksia keskustelun ja päätöksenteon pohjaksi.”

TIEDEARTIKKELEISSA

Marianne Korkalainen, Elina Fonsén ja Mirja Tarnanen tutkivat lukion pedagogista johtamista rehtoreiden kokemana haastatteluaineiston pohjalta. He jäsentävät pedagogisen johtamisen suunnan näyttämiseen, toimintaympäristön hallintaan, pedagogiseen kehittämiseen ja opettajien ammatillisen kasvun tukemiseen: ”Tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi rehtoreiden täydennyskoulutuksessa ja työnkuvan kehittämisessä sekä tieteellisessä keskustelussa.”

Tuija Ukskoski, Emma Kostiainen ja Matti Rautiainen käsittelevät opettajien kokemuksia kouluyhteisön hyvinvointia edistävän toimintakulttuurin kehittämisestä. Interventioon perustuva tutkimus osoitti olennaiseksi opettajien yhteisöllisen kehittämisprosessin. Se vahvisti opettajien työhyvinvointia ja kollegiaalista tukea:  ”Lähtökohtamme oli tehdä näkyväksi opettajien hiljaista tietoa, osaamista ja käytänteitä yhteisen ymmärryksen ja asiantuntijuuden rakentamisessa.”

Mari Honko ja Sari Sulkunen tarkastelevat kyselyaineistoon perustuvassa tutkimuksessaan nuoria ja aikuisia opettavien opettajien näkemyksiä käsin ja digitaalisesti kirjoittamisesta sekä näihin liittyviä taitotarpeita: ”Opettajien käsitykset kirjoittamisen tavoista ja merkityksistä ohjaavat merkittävällä tavalla aikuiskoulutuksen pedagogisia valintoja.”

KLASSIKON PALUUSSA Perttu Männistö, Sari Hietamäki ja Ville Mäki suuntaavat demokratiakasvatuksen juurille vuonna 2005 ilmestyneen Tuukka Tomperin ja Nelli Piattoevan klassikkoartikkelin johdattelemina: ”Kun ihmiselämän ehdot ovat nykymaailmassa monilta suunnilta uhattuna, tarvitsemme rohkeutta toimia demokraattisesti enemmän kuin koskaan.”

TUTKIJA LIIKKEESSÄ esittelee Kuntoutussäätiön erikoistutkijan Johanna Korkeamäen, joka on perehtynyt erityisesti nuorten ja aikuisten oppimisvaikeuksiin ja mielenterveysongelmiin sekä kuntoutukseen.

KIRJA-ARVIOISSA on kiinnostava kattaus tuoreita tietokirjoja: Mikko Puustisen ja työryhmän Erimielisten tila, Ville-Juhani Sutisen Reunamerkintöjä ja Ritva Kyllin Ruokaa reissussa.

Sometunnisteet: #aikuiskasvatus #arkisivistys

Julkaistu: 2025-06-13

Koko numero

Klassikon paluu

Summaries