Opettajien ammatillinen identiteetti, toimijuus ja sitoutuminen väljä- ja tiukkakytkentäisessä koulutusorganisaatiossa

Avainsanat: identiteettineuvottelu, väljäkytkentäinen organisaatio, tiukkakytkentäinen organisaatio, subjektikeskeinen sosiokulttuurinen lähetysmistapa, opettajat [http://www.yso.fi/onto/yso/p1117], toimijuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p2335], organisaatiot [http://www.yso.fi/onto/yso/p272], sosiokulttuuriset tekijät [http://www.yso.fi/onto/yso/p21870], ammatti-identiteetti [http://www.yso.fi/onto/yso/p12894], säätely [http://www.yso.fi/onto/yso/p3920], sitoutuminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p13419], organisaatiokulttuuri [http://www.yso.fi/onto/yso/p15382], oppilaitokset [http://www.yso.fi/onto/yso/p1028], koulutusorganisaatiot human agency [http://www.yso.fi/onto/yso/p2335], sociocultural factors [http://www.yso.fi/onto/yso/p21870], professional identity [http://www.yso.fi/onto/yso/p12894], regulation (adjustment) [http://www.yso.fi/onto/yso/p3920], committing oneself [http://www.yso.fi/onto/yso/p13419], organisational culture [http://www.yso.fi/onto/yso/p15382], educational institutions [http://www.yso.fi/onto/yso/p1028]

Abstrakti

Tämän päivän opettajat elävät toiminta- ja hallintokulttuurin murroksessa. Erityisesti opettajantyön hallinnollinen säätely ja ulkoinen kontrollointi näyttävät lisääntyvän. Tällaisessa tilanteessa on ajankohtaista kysyä, miten opettajat kokevat koulutusorganisaatioidensa hallintokulttuurit ja niiden muutokset sekä millainen on niiden merkitys heidän ammatillisuudelleen ja työlleen.

Kirjoittajien biografiat

Katja Vähäsantanen, Jyväskylän yliopisto

tutkija, kasvatustieteiden laitos
Jyväskylän yliopisto

Päivi Hökkä, Jyväskylän yliopisto

tutkija, kasvatustieteiden laitos
Jyväskylän yliopisto

Anneli Eteläpelto, Jyväskylän yliopisto

professori, kasvatustieteiden laitos
Jyväskylän yliopisto

Helena Rasku-Puttonen, Jyväskylän yliopisto

professori, opettajankoulutuslaitos
Jyväskylän yliopisto

Viittaaminen
Vähäsantanen, K., Hökkä, P., Eteläpelto, A., & Rasku-Puttonen, H. (2012). Opettajien ammatillinen identiteetti, toimijuus ja sitoutuminen väljä- ja tiukkakytkentäisessä koulutusorganisaatiossa. Aikuiskasvatus, 32(2), 96–106. https://doi.org/10.33336/aik.93977

Rahoittajat