Aikuiskoulutuksen uudet metodit ja koulutuksellinen tasa-arvo
Avainsanat:
tasa-arvo [http://www.yso.fi/onto/yso/p2399], yhdenvertaisuus [http://www.yso.fi/onto/yso/p17567], aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300],
Abstrakti
Tasa-arvo on ollut perinteisesti aikuiskoulutuksen perustavoite. Koulutuksellinen tasa-arvo ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys, vaan monitahoinen ja -tasoinen olotila, jonka saavuttamiseksi on erilaisia asteita. Uusi teknologia luo sekä mahdollisuuksia että esittäytyy uhkakuvana. Uhka se on silloin, kun se luo uusia taloudellisia ja sosiaalisia kynnyksiä ja edesauttaa koulutuksellisesti etuoikeutettuja synnyttämään entistä suurempaa etumatkaa vähemmän koulutusta saaneisiin nähden. Artikkeli erittelee yksilökeskeisen yhteiskunnan piirteitä sekä demokratiaa aikuiskasvatuksen haasteena. Uutta teknologiaa esitellään tasa-arvon uhkana, mutta ennen muuta mahdollisuutena.
Osasto
Artikkelit
Julkaistu
May 15, 1993
Viittaaminen
Alkio, O. (1993). Aikuiskoulutuksen uudet metodit ja koulutuksellinen tasa-arvo. Aikuiskasvatus, 13(2), 107–112. https://doi.org/10.33336/aik.96875