Oppilaitoksista verkostoihin
Aikuisopiskelijan laajentuva toimintaympäristö
Avainsanat:
monimuoto-opiskelu [http://www.yso.fi/onto/yso/p10503], aikuiskoulutus [http://www.yso.fi/onto/yso/p300], verkostoituminen [http://www.yso.fi/onto/yso/p20000], opiskelu menetelmän mukaan [http://www.yso.fi/onto/yso/p6558], oppimisympäristö [http://www.yso.fi/onto/yso/p4835],
Abstrakti
Perinteisestä oppilaitoskeskeisestä ajattelusta ollaan Suomessa siirtymässä kohti opiskelijakeskeistä ajattelua. Ollaan kulkemassa kohti yksilöllisyyttä ja omatahtisuutta. Monimuoto-opetus, modulointi, henkilökohtaiset opintosuunnitelmat, näyttökokeet ja opinto-ohjaus ovat uutta aikuiskoulutuksen käytäntöä. Opiskelu on verkostoitumassa opiskelijalähtöisesti oppilaitoksiin, työelämään ja muihin oppimisympäristöihin. Kun verkostoja kehitetään oppimisympäristöiksi, pelkät yhteistyösuhteet eivät riitä. Tarvitaan yhteistyötä, joka rakentuu oppimisen kannalta mielekkääksi. Artikkelissa pohditaan oppimista, verkostoitumista ja koulutuksen kytkentää työelämään. Verkostoituvan opiskelun organisoinnista kirjoittaja toteaa välttämättömäksi kohdentaa opiskelun suunnittelua, ohjausta ja arviointia oppimisen kannalta mielekkäällä tavalla. Ellei näin tehdä, uhkana on opiskelevan yksilön heitteillejättö ja heikot oppimistulokset.
Osasto
Verkosto oppimisympäristönä
Julkaistu
Dec 1, 1994
Viittaaminen
Kauppi, A. (1994). Oppilaitoksista verkostoihin: Aikuisopiskelijan laajentuva toimintaympäristö. Aikuiskasvatus, 14(4), 250–256. https://doi.org/10.33336/aik.96967