Eurooppalainen verkottuminen etäopetuksessa
Avainsanat:
monimuoto-opetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p14924], etäopetus [http://www.yso.fi/onto/yso/p542]
Abstrakti
Euroopassa on perinteisesti ollut koulutuksen ja tutkimuksen alueella monia korkeatasoisia osaamisen keskuksia. Näiden yksiköiden ongelmana on kuitenkin usein ollut – kansainvälisesti tarkasteltuna – pienehkö koko ja etenkin yhteistyön puute muiden eurooppalaisten osaamiskeskusten kanssa. Toinen vallitseva piirre monissa Euroopan maissa on ollut yliopistojen ja tutkimuslaitosten satunnainen yhteistyö yritysten kanssa.Monet Euroopan unionin piirissä 1980-luvulla käynnistetyt ohjelmat ovat pyrkineet lisäämään sekä eri maissa toimivien osaamiskeskusten keskinäistä yhteistyötä että yliopistojen ja tutkimuslaitosten yhteistyötä yritysten ja julkisen hallinnon kanssa.
Eräiden raporttien ja EU:n työohjelmien taustamuistiot korostavat määrätietoista panostamista avoimen opetuksen ja etäopetuksen kehittämiseen sekä uuden teknologian hyödyntämiseen koulutusmateriaalien tuottamisessa ja levittämisessä. Euroopan tasolla esteitä ovat mm. standardien puute, monimuoto-opetuksessa tuotteiden korkea yksikköhinta sekä eri etäopetuksen tuotteiden korkea käyttökynnys.
Osasto
Euroverkostot
Julkaistu
Dec 1, 1994
Viittaaminen
Auvinen, A.-M., & Larjomaa, I. (1994). Eurooppalainen verkottuminen etäopetuksessa. Aikuiskasvatus, 14(4), 268–272. https://doi.org/10.33336/aik.96970