Diagrammit ja niihin liittyvät ohjeistukset: systemaattinen katsaus yläkoulun oppikirjoihin
Avainsanat:
perusopetus, kriittinen lukutaito, oppikirja-analyysi, monilukutaitoAbstrakti
Suomeksi:
Diagrammien lukutaito on tärkeä taito nyky-yhteiskunnassa. Vaikka perusopetuksen yleisissä tavoitteissa monilukutaidon ja kriittisen ajattelun kehittyminen ovat selkeästi esillä, käsitellään diagrammeja tavoitteissa hyvin vähän. Oppikirjat peilaavat opetuksen sisältöjä, minkä takia olemme tehneet systemaattisen katsauksen yläkoulun oppikirjoihin. Tarkastelimme eri oppiaineiden oppikirjoista diagrammien lukumäärää, niiden tyyppejä, opetuksellisia tehtäviä sekä tehtävissä edellytettyä diagrammien lukemisen tasoja. Tulosten perusteella diagrammeilla on pääosin vain lisätietoa käsiteltävään teemaan antava tavoite, kun taas diagrammien lukemista, tuottamista tai kriittistä tarkastelua opetetaan vain vähän. Useimmiten oppikirjoissa edellytetään melko yksinkertaista diagrammin lukemista. Eri oppiaineista erityisesti matematiikalla ja maantiedolla on suurin rooli yläkoulun aikaisessa diagrammiopetuksessa. Jotta diagrammien kriittinen ja soveltava lukeminen yleistyisi oppikirjoissa, tulisi sitä tuoda vahvemmin esiin opetussuunnitelmien tavoitteissa.
Englanniksi:
The ability to read graphs is an important skill in today's society. Although the development of multiliteracy and critical thinking is emphasized in the curriculum of Finnish basic education, the reading of graphs is not addressed much. Textbooks reflect the content of teaching, which is why we have conducted an systematic investigated on upper secondary school textbooks. We examined the types of diagrams, their quantity, instructional tasks, and the levels of diagram reading required in different subjects. Diagrams mainly serve the purpose of providing additional information on different topics, while instruction on reading, producing, or critically examining diagrams is limited. Textbooks often require fairly simple diagram reading. We discovered that mathematics and geography play the largest role in diagram instruction in upper secondary school. In order to promote critical and applied reading of diagrams in textbooks, it should be more strongly emphasized in the curriculum goals.
Viittaaminen
Copyright (c) 2024 Ainedidaktiikka
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.