Katsomusaineiden opetus yläkoulun oppilaiden huoltajien kuvaamana – tapaustutkimus eräästä pääkaupunkiseudun koulusta
Avainsanat:
katsomusaineiden opetus, huoltajat, uskonnonopetus, elämänkatsomustiedon opetus, perusopetusAbstrakti
Artikkelissa esitellään tutkimusta, jossa on tarkasteltu huoltajien (N =87) näkemyksiä erään pääkaupunkiseudun perusasteen yläkoulun katsomusaineiden - uskonnon ja elämänkatsomustiedon- opetuksesta. Tutkimuksessa on selvitetty huoltajien näkemyksiä katsomusaineiden opetuksen toteutuksesta, tavoitteista ja merkityksistä. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, joka perustui kyselylomakkeeseen. Aineiston analyysissä käytettiin tilastollisia tunnuslukuja, t-testiä ja faktorianalyysiä. Huoltajat pitävät katsomusaineiden opetusta tärkeänä monikulttuurisessa yhteiskunnassa ja pääosin kannattavat uskonto- ja elämänkatsomustieto-oppiaineiden yhdistettyä opetusta. He pitävät katsomusaineiden opetusta yleissivistävänä ja tärkeänä oppiaineena, joka edistää oppilaan ymmärrystä kulttuurista ja yhteiskunnasta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että huoltajat kannattavat nykyisen katsomusaineiden opetuksen uudistamista vastaamaan muuttuvan yhteiskunnan tarpeita.
This article presents research examining parental/guardian (N=87) perceptions on the teaching of worldview education in a Helsinki capital area lower secondary school. The research aimed to survey parents' opinions on the arrangements, goals, and an overall significance of worldview education. Research was conducted as a quantitative study and key figures, t-test and factor analysis were used in the data analysis. Parents consider worldview education important in a multicultural society and mostly support integrated teaching of the subjects of Religious Education and Worldview studies. They see worldview education promoting general knowledge and understanding of society. According to the research findings, parents advocate for the reform of the current model of worldview education to meet the changing needs of society.
Viittaaminen
Copyright (c) 2024 Ainedidaktiikka
Tämä työ on lisensoitu Creative Commons Nimeä-EiKaupallinen-EiMuutoksia 4.0 Kansainvälinen Julkinen -lisenssillä.