Sosioemotionaaliset taidot mofi-suomen perusopetuksen päättöarvioinnin arviointikriteereissä

Kirjoittajat

  • Sofia Kaleva Åbo Akademi

Avainsanat:

sosioemotionaaliset taidot, opetussuunnitelmat, kieltenopetus

Abstrakti

Artikkelissa selvitetään, kuinka laajasti sosioemotionaaliset taidot esiintyvät äidinkielenomaisen suomen (mofi) päättöarvioinnin arviointikriteereissä, mitä sosioemotionaalisia taitoja oppilailta edellytetään ja kuuluuko oppilaan sosioemotionaalisia taitoja arvioida osana mofi-suomen päättöarviointia. Menetelmänä tutkimuksessa käytetään teorialähtöistä sisällönanalyysia ja aineistona on mofi-suomen perusopetuksen päättöarvioinnin arviointikriteerit (Opetushallitus, 2020). Tutkimuksen keskeisin tulos on, että sosioemotionaalisten taitojen opettaminen on mofi-suomen päättöarvioinnin arviointikriteereissä integroitu osaksi akateemisten taitojen opettamista ja arviointia. Lisäksi mofi-suomen arvioinnissa edellytetään oppilailta kielitaidon lisäksi seitsemässä tavoitteessa kymmenestä monipuolisesti sosioemotionaalisten taitojen hallintaa. Mitä korkeampaa arvosanaa oppilas tavoittelee, sitä parempia sosioemotionaalisia taitoja oppilailta myös edellytetään. Sosioemotionaalisia taitoja tulisikin siis laajasti opettaa kielenopetuksen ohella. Koska A-kielten arviointikriteerit muistuttavat toisiaan hyvin paljon, voidaan tutkimuksen tuloksia soveltaa myös muiden A-kielten opetukseen ja arviointiin.

Osasto
Artikkelit

Julkaistu

2025-06-03

Viittaaminen

Kaleva, S. (2025). Sosioemotionaaliset taidot mofi-suomen perusopetuksen päättöarvioinnin arviointikriteereissä. Ainedidaktiikka, 9(1), 80–105. https://doi.org/10.23988/ad.148117