Opettajaidentiteetin rakentuminen ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Avainsanat:
ammatillinen opettajankoulutus, identiteettityö, positiointi, narratiivisuus, ohjaus, vocational teacher education, identity work, positioning, narrativity, guidanceAbstrakti
Artikkelissa tarkastellaan identiteettityön ilmenemistä kertomuksissa, joissa opettajaopiskelijat kuvasivat opiskeluaan. Tutkimuksen kontekstina ovat ammatillinen opettajankoulutus ja ammatillinen opettajuus. Opettajuuteen kasvaminen ja opettajan profession muotoutuminen ymmärretään tässä tutkimuksessa ensisijaisesti tarinalliseksi identiteettityöksi, joka perustuu opettajaopiskelijan omaan toimintaan ja sille annettuihin merkityksiin yksilöllisessä, yhteisöllisessä ja yhteiskunnallisessa kontekstissa. Tutkimuksessa mukana olleen opettajankoulutusryhmän pedagogiset periaatteet, joilla identiteettityötä tuettiin, olivat toiminta, autenttisuus, osallistavuus ja ohjauksellisuus. Tutkimuksen aineistona käytettiin neljän opettajaopiskelijan teemahaastattelu- ja siitä, miten he kokevat ja ymmärtävät itsensä opettajina ammatillisen opettajankoulutuksen ryhmäprosessin jälkeen. Aineiston analyysissä käytettiin positiointiin perustuvaa lähestymistapaa. Positioinnin avulla tarkasteltiin opettajaopiskelijoiden asemoitumista suhteessa opettajaidentiteetin eri kehyksiin ja identiteettityön prosesseihin. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella näyttää siltä, että siirtyminen oman ammattialansa osaajasta opettajien ammattikunnan jäseneksi ei perustu pelkästään uuden tiedon saamiseen, prosessointiin ja soveltamiseen, vaan se edellyttää tilaa ja aikaa opettajuuteen liittyvien merkitysrakenteiden uudelleenmuotoutumiselle, identiteettityölle. Ohjaamisen ja identiteettityön tukemisen näkökulmasta on tärkeää, että koulutuksessa ei keskitytä vain opettamiseen liittyviä tietoihin ja menetelmiin. Identiteettityön kannalta ovat keskeisiä opettajaopiskelijan kokemuk- selliset merkityksenannot, jotka virittävät oman opettajuustarinan tunnistamista, reflektointia ja uudelleenmuotoutumista.