Näkökulmia koulutuksen vaikuttavuuden aikaansaamisen haasteeseen

Kirjoittajat

  • Reijo Laukkanen

Avainsanat:

vaikuttavuus, yhteiskunnalliset vaikutukset, laatu, pragmatismi, educational effectiveness, outcomes, quality, pragmatism, Finland

Abstrakti

Koulutuksen vaikuttavuudella tarkoitetaan sitä, että koulutus saa aikaan sellaisia tuloksia ja laajempia vaikutuksia, joita koulutukselle asetetuilla tavoitteilla haluttiin saada aikaan. Useimmin vaikuttavuuden tarkastelu jää siihen, että katsotaan, tuottaako koulutusjärjestelmän jokin tietty taso sellaista osaamista, jota on edellytetty kansallisissa normeissa. Tätä tietenkin tarvitaan myös jatkossa, mutta vielä enemmän pitäisi panostaa sen tutkimiseen, miten ja missä määrin koulutus muuttuu hyvinvoinniksi. Tämä on tietysti hyvin vaikea tutkimusalue, sillä koulutuksen rahoituksen tai tavoitteiden osallisuudesta jonkun ihmisen työuraan tai elämään tai yhteis- kunnan hyvinvointiin ei ole kerättävissä tarkkaa autenttista tutkimustietoa.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-02-15

Viittaaminen

Laukkanen, R. (2022). Näkökulmia koulutuksen vaikuttavuuden aikaansaamisen haasteeseen. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(2), 64–73. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113690