Työkaluja osaamislähtöiseen arviointiin

Kirjoittajat

  • Katri Aaltonen
  • Antonius Camara

Avainsanat:

osaamisperustaisuus, osaamisen arviointi, kriteeriperustaisuus, ammattikorkeakoulupedagogiikka

Abstrakti

Artikkelissa kuvataan ja arvioidaan ammattikorkeakouluopiskelijoille tarkoitettuja osaamisen arvioinnin työkaluja, joita kehitettiin yhteistyössä Laurea ammattikorkeakoulun ja HAAGA-HELIA ammatillisen opettajakorkeakoulun koordinoiman Osataan!-hankkeen kanssa. Kehittämistoiminnan tavoitteena oli parantaa projekteissa tai työssä opintojaan suorittavien opiskelijoiden taitoja suunnitella ja hallita omaa opiskeluprosessiaan ja auttaa heitä paremmin tunnistamaan ja arvioimaan hankittua osaamista suhteessa koulutuksen tavoitteisiin. Yhden lukuvuoden kestäneessä kehittämisprosessissa testattiin ja jatkokehitettiin opintojen henkilökohtaistamisen ja osaamisen arvioinnin työkalu- ja Laurea ammattikorkeakoulun Learning by Developing -mallin mukaisissa Hanke- Hops-opinnoissa. Artikkelissa kuvataan opiskeluprosessin eri vaiheisiin suunnitellut arviointityökalut ja esitellään niiden käyttäjäkokemukset tuutoropettajan reflektiopäiväkirjan, opiskelijoiden itsearviointituotosten analyysien ja opiskelijahaastattelujen perusteella. Tulostemme mukaan perustan osaamislähtöiselle arvioinnille muodostaa luottamus opiskelijoita kohtaan. Opetussuunnitelman kieli oppimistavoitteiden ja arviointikriteerien kuvaamisessa on ratkaiseva siinä, millaisen tulkinnan opiskelija niistä muodostaa ja pystyykö hän konkretisoimaan tavoitteet toimintana työssä. Osaamisen osoittaminen ja itsearviointi vaatii arviointikriteerien ja työssä tai projektissa tuotettujen tuotosten linkittämistä.

Viittaaminen

Aaltonen, K., & Camara, A. (2022). Työkaluja osaamislähtöiseen arviointiin. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(3), 44–52. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113806