Ammattikorkeakoulujen yhteiseen verkkolehteen kohdistuva toimintatutkimus

Kirjoittajat

  • Mauri Kantola
  • Lotta Linko

Avainsanat:

ammattikorkeakoulu, verkostoituminen, verkkojulkaisu, toimintatutkimus, interventiot

Abstrakti

Artikkelimme tarkastelee suomalaisten ammattikorkeakoulujen yhteisen ja ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston tukeman AMK-verkkolehden (www.uasjour- nal.fi) toimintaa ja siihen kohdistunutta toimintatutkimusta. Toimintatutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ovatko lehden kehittäjien suorittamat interventiot tukeneet verkkolehden kehitystä eri toimijoita verkostoivana foorumina. Tarkasteluja interventiota olivat yhteiskirjoittamisen tukemiseen tähtäävät toimet, referee-menettelyn käyttö, teematoimittajien verkostojen merkitys, toimitusneuvoston ja toimituskunnan toiminnan kehittäminen sekä julkaisun läsnäolo sosiaalisessa mediassa. AMK-lehti näyttää vaikuttaneen aiempien verkostojen toimintaan mm. siten, että intensiivinen sekä teema- ja tutkimuslähtöinen verkostoituminen on jonkin verran heikentynyt painopisteen siirtyessä am- mattikorkeakoulujen tutkimuskehitys- ja innovaatio (TKI) -toimijoiden keskinäisen toiminnan vahvistamiseen ja verkostojen tietynlaiseen kasvamiseen erilaisten verkostohankkeiden lähentymisen vuoksi. Verkkomuotoinen julkaisutoiminta tarvitsee paitsi toimivan toimitusprosessin, aktiivista markkinointia sekä toiminnan jatkuvaa seurantaa ja kehittämistä, myös verkostoitumisen johtamista: verkostot ei- vät näytä AMK-lehden tapauksessa toimivan itsekseen vaan niillä on oltava yhteiset kiinnostuksen kohteet ja niitä on tietoisesti ja tavoitteellisesti johdettava ja seurattava.

Viittaaminen

Kantola, M., & Linko, L. (2022). Ammattikorkeakoulujen yhteiseen verkkolehteen kohdistuva toimintatutkimus. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(3), 53–64. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113807