Ammattikorkeakoulujen laatu käytäntölähtöisen tutkimuksen kohteena

Kirjoittajat

  • Mervi Friman
  • Ilkka Väänänen

Avainsanat:

laatu, laadunhallinta, ammattikorkeakoulu, FUAS-liittouma

Abstrakti

Tässä artikkelissa tarkastellaan laatua ja laadunhallintaa ammattikorkeakouluympäristössä kohteena sekä koulutus että tutkimus- ja kehittämistoiminta. Artikkelin aineistona on seitsemän FUAS-liittouman laatuun ankkuroituvaa arviointiraporttia (2008-2014), joissa on edustettuna usean tyyppisiä arviointimenetelmiä mm. ristiinarviointia, benchmarkingia ja kyselyjä. Tarkastelemme laadun ja laadunhallinnan käsitteistöä, käytettyjä mittaus- ja arviointimenetelmiä, tuloksia sekä kehittämisuosituksia. Lopuksi pohdimme arviointitulosten luotettavuutta, yleistettävyyttä, käytäntöteoriasuhdetta sekä aiheen tarkastelujen tutkimuksellisuutta, käytännöllisyyttä että sovellettavuutta ja hyödynnettävyyttä.

Viittaaminen

Friman, M., & Väänänen, I. (2022). Ammattikorkeakoulujen laatu käytäntölähtöisen tutkimuksen kohteena. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 16(3), 65–75. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/113808