Yleissivistys ja toisen asteen koulutuspolitiikka

Kirjoittajat

  • Raija Meriläinen

Abstrakti

Artikkelin tarkoitus on pohtia yleissivistyksen käsitettä suhteessa toisen asteen koulutukseen. Kyse on väitöskirjan työstämiseen liittyvä alustava pohdinta yleissivistys-käsitteen monimerkityksellisyyden ympärillä, kuten artikkelin lopussa olevista koulutuspoliittisten vaikuttajien lainauksista käy ilmi. Toisen asteen koulutus pitää sisällään sekä lukiokoulutuksen että ammatillisen koulutuksen. Tarkastelun painopiste on lukiokoulutuksen puolella, mutta amma- tillinen koulutus nousee esille yleissivis- tyksen osalta sekä humanistis-yhteiskun- tatieteellisen yleissivistyksen komitean mietinnön (1993:31) tarkastelun kautta että nuorisoasteen kokeilun kautta. Artikkelin lopussa valotetaan lyhyesti 39 koulutuspoliittisen vaikuttajan haastattelututkimusta ja hyvin alustavaa analyysia vastaajien näkemyksistä lukiokoulutuksen yleissivistyksestä. Artikkelin lopussa on kahden eri vaikuttajan määritelmät lukion yleissivistyksestä. Kyse on vasta alustavasta haastattelujen analyysistä, joten vastaajien nimet eivät ole näkyvissä.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2022-03-01

Viittaaminen

Meriläinen, R. (2022). Yleissivistys ja toisen asteen koulutuspolitiikka. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 8(2), 51–61. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/114962