Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio

Kirjoittajat

  • Minna Seppälä Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Elina Kuusisto Tampereen yliopisto
  • Minna Mäkihonko Tampereen yliopisto

Avainsanat:

toisen asteen ammatillinen koulutus, inkluusio, ammatillisen koulutuksen opettajat

Abstrakti

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten inkluusio toteutuu ammatillisessa oppilaitoksessa opettajien näkökulmasta. Aineistonkeruussa ja analyysissä hyödynnettiin Boothin ja Ainscow’n (2002) Index for Inclusion -mallia ja siitä suomalaiseen kulttuuriin ja kouluun soveltuvaksi käännettyä mallia (Booth ja muut, 2005). Malli avaa inkluusion osa alueita laajentaen inkluusiokäsitystä koskemaan koulukulttuuria, osallistuvan opetuksen periaatteita sekä inklusiivisia käytäntöjä. Tutkimukseen osallistui 15 ammatillisen koulutuksen opettajaa, jotka olivat iältään 32–64-vuotiaita. Haastatteluaineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että inkluusion toteutumisessa oli sekä vahvuuksia että haasteita kaikilla inkluusiomallin osa-alueilla. Ammatillisen koulutuksen kehittäminen inklusiivisemmaksi vaatii tuekseen arvokeskustelua ja yhteistä ymmärrystä inkluusiota tukevasta toimintakulttuurista, periaatteista ja käytännöistä. Tutkimustulokset ovat hyödynnettävissä ammatillisen koulutuksen inkluusion ja ammatillisten opettajankoulutusten kehittämisessä.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2024-10-03

Viittaaminen

Seppälä, M., Kuusisto, E., & Mäkihonko, M. (2024). Ammatillisen koulutuksen opettajat ja inkluusio. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 48–69. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/148290