Asiantuntijoiden käsityksiä ammatillisen koulutuksen tutkimuksen nykytilasta Suomessa

Kirjoittajat

  • Solja Upola
  • Tarja Lang Espoon seudun koulutuskuntayhtymä OMNIA
  • Mika Alhonkoski Turun ammatti-instituutti

Avainsanat:

ammatillinen toisen asteen koulutus, ammattikasvatus, tutkimus, tutkimustieto, ennakointi, kehittäminen

Abstrakti

Artikkelissa kuvataan asiantuntijoiden näkemyksiä ammatillisen koulutuksen tutkimuksen nykytilasta Suomessa. Tavoitteena on selvittää asiantuntijoiden käsityksiä, miten tutkimustoiminnan asema näyttäytyy ammatillisessa koulutuksessa Suomessa, sekä miten ammatillisen koulutuksen toimijat voivat hyödyntää tutkittua tietoa. Aineistonkeruu on toteutettu marraskuussa 2023 AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä. Laadullinen tutkimusaineisto (n = 33 Post it -lapuille tehtyä kirjausta sekä yhden tutkijan havainnointimuistiinpanot) on kerätty pyöreän pöydän keskustelusta, jossa ammattikasvatuksen asiantuntijat tuottivat moniäänisesti ja luovasti tietoa ammatillisen koulutuksen tutkimuksen nykytilasta. Keskusteluun oli kutsuttu neljä ammattikasvatuksen asiantuntijaa, jotka tarkastelivat ammatillisen koulutuksen ilmiöitä erityisesti tutkimusorientaatiosta. Monitieteisessä viitekehyksessä keskityttiin ammatillisen koulutuksen ja tutkimuksen vahvuuksiin, mahdollisuuksiin, heikkouksiin ja kehittämiskohteisiin, sekä uhkiin nelikenttäanalyysin rakenteiden mukaisesti. Yleisöllä (n = 25) oli mahdollisuus ottaa osaa keskusteluun, kirjoittaa näkemyksiään Post it -lapuille ja sijoittaa ne seinällä oleviin nelikentän alueisiin. 91 Katsausartikkelissa esitellään tutkimustehtävän aiheeseen liittyviä näkökulmia, jotka nousivat esille pyöreän pöydän keskustelussa. Selvityksen tuloksena esitämme, että ammatillisen koulutuksen tulee nykyistä enemmän hyödyntää tutkittua tietoa, ja osan ammatillisen koulutuksen henkilökunnasta tulee osata tehdä relevanttia tutkimusta. Tämä edellyttää kansallisen tason tukitoimia. Suurimpana haasteena nimettiin ylipäätään ammatillisen koulutuksen tutkimustoiminnan johtamisen ja sen rakenteiden puuttuminen kansallisella tasolla sekä tiedon puute siitä, mikä on tutkimuksen asema ja sen tekemisen nykytila Suomen ammatillisen toisen asteen koulutuksen kentällä. Tutkimustoiminta nähdään tärkeänä osana ammatillisen koulutuksen kehittämistä – ammatillista koulutusta tulee kehittää ja sen arvostusta kasvattaa tutkimusnäyttöjen avulla.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2024-10-03

Viittaaminen

Upola, S., Lang, T., & Alhonkoski, M. (2024). Asiantuntijoiden käsityksiä ammatillisen koulutuksen tutkimuksen nykytilasta Suomessa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 26(3), 90–103. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/148294