Tarinoita toiseudesta - Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kokemuksia koulutuspoluilta

Kirjoittajat

  • Kati Jokio Itä-Suomen yliopisto

Avainsanat:

toiseus, erityisopiskelija, kokemukset, elämänteema, tulevaisuus

Abstrakti

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan vaativaa erityistä tukea tarvitsevien ammatillisten opiskelijoiden kokemuksia toiseudesta. Lähtökohtana oli selvittää opiskelijoiden haastatteluissa esiin nousevia elämänteemoja, kun keskustelu kohdentuu heidän koulutuspolkuihinsa. Tutkimusaineiston muodostavat 20 teemahaastattelua, joissa haastateltavina oli päättövaiheen perustutkinto-opiskelijoita ammatillisessa erityisoppilaitoksessa. Tutkimusaihetta käsitellään aineistolähtöisesti, ja aineiston analyysi oli luonteeltaan sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymykset ovat: Miten opiskelijat kokevat toiseuden, ja millaisia ratkaisuja toiseuteen heillä on elämään ja tulevaisuuden suunnitelmiin liittyen? Haastatellut opiskelijat eivät käyttäneet toiseus -käsitettä, vaan käsite on tulkinnallinen.

Tutkimustuloksena todetaan toiseuden olevan merkityksellinen elämänteema koulutuspolulla, jota kuvailtiin erilaisten koettujen tapahtumien seurauksena ulkopuolisuuden kokemuksina. Jako meihin ja heihin näyttäytyi opiskelijoille yhtenäisenä kokemuksena. Kaikki haastatellut eivät kokeneet varsinaisesti toiseutta, mutta eivät kertoneet olevansa täysin osallisiakaan. Kavereita kerrottiin pääosin olevan vähän tai ei lainkaan.

Siirtymä koulutuksesta työelämään mietitytti opiskelijoita, ja toiseus kuului kokemuksissa edelleen, kun opinnot olivat päättymässä. Tulevaisuus näyttäytyi kuitenkin lopulta valoisana, ja nuorilla oli paljon toiveita. Tärkein toive oli päästä osaksi yhteisöjä.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2025-03-26

Viittaaminen

Jokio, K. (2025). Tarinoita toiseudesta - Ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden kokemuksia koulutuspoluilta. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 27(1), 34–53. https://doi.org/10.54329/akakk.157573