Ohjatun harjoittelun merkitys ammatillisessa kasvussa

Kirjoittajat

  • Timo Martikainen Itä-Suomen yliopisto, Soveltavan kasvatustieteen ja opettajankoulutuksen osasto,
  • Ari Sivenius Itä-Suomen yliopisto, Kasvatustieteiden ja psykologian osasto

Avainsanat:

ohjattu harjoittelu, opettajankoulutus, ammatillinen kasvu ja koulutus

Abstrakti

Opettajan ammattiin kouluttautumiseen sisältyy ohjattua harjoittelua. Ohjaajat ovat opettajankouluttajia ja koulujen opettajia. Ohjauksella pyritään ammatilliseen kasvuun, mikä on varsin vaativa tavoite. Miten sellaiseen haasteeseen voisi vastata? Artikkelissa tarkastellaan ohjattua opetusharjoittelua yksilön ja ympäristön välisenä ammatillisena vuorovaikutuksena. Tutkimuksen aineistona on opettajaohjaajien (N=32) tuottamat kirjoitelmat. Analysoimalla heidän ohjauskäsityksiään jäsennetään ohjatun harjoittelun merkitystä ammatilliselle kasvulle. Ohjauskäsityksistä hahmottui kaksi ammatillisen kasvun ohjaamisen pääulottuvuutta: (i) tietoinen ajattelu ja (ii) yhteisöllisyys.
Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2017-07-01

Viittaaminen

Martikainen, T., & Sivenius, A. (2017). Ohjatun harjoittelun merkitys ammatillisessa kasvussa. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 19(2), 50–59. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84797