Metsäalan opetuksen digitalisaatio ammatillisessa peruskoulutuksessa – Opettajien näkökulma

Kirjoittajat

  • Anne Virtanen Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos
  • Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos
  • Mika Rekola Helsingin yliopisto, metsätieteiden laitos
  • Aija Kortesmaa Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut
  • Sanna Honkimäki Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos
  • Esa Tiusanen Helsingin yliopisto, metsätieteiden laitos

Avainsanat:

digitalisaatio, ammatillinen opettaja, opetus, metsäala, ammatillinen peruskoulutus

Abstrakti

Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn

Tutkimuksessa tarkasteltiin ammatillisen peruskoulutuksen metsäalan opettajien näkemyksiä ja kokemuksia digitalisaatiosta. Tutkimus toteutettiin alan täydennyskoulutuskokonaisuuden yhteydessä, jolloin opettajien (n=29) näkemyksiä ja kokemuksia selvitettiin koulutukseen hakeutumisen motiiveina, digitalisaatioon liittyvien käsitysten muutoksina ja koulutuksen vaikuttavuuden tarkasteluna. Täydennyskoulutuksen aikana opettajilta kerättiin monipuolinen aineisto (mm. alku- ja loppukyselyt ja haastattelut), jotka analysoitiin tilastollisia menetelmiä ja laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Tulosten mukaan metsäalan opettajat olivat hyvin selvillä digitalisaatiosta metsäalan keskeisenä kehittämishaasteena. Opettajien käsitykset digitalisaatiosta eivät muuttuneet koulutuksen aikana radikaalisti, mutta ne vahvistuivat, tarkentuivat ja avartuivat. Opettajat olivat valmiita heti ottamaan käyttöön omassa opetuksessaan hyödylliseksi koetun täydennyskoulutuksen opit. Täydennyskoulutuksen aikana opettajat vaihtoivat myös oma-aloitteisesti kokemuksia ja kuulumisia digitalisaatiosta, mikä kannattaa jatkossa huomioida koulutuksien suunnittelussa. Tutkimus toi myös esille haasteita. Esimerkiksi opettajan kiireinen työ ei anna mahdollisuuksia perehtyä huolella uusiin ohjelmiin ja sovelluksiin, minkä vuoksi täydennyskoulutus koettiinkin hyvin tarpeellisena. Myös metsä työkenttänä asetti omat haasteensa (verkkoyhteydet, kosteus, pakkanen) digitalisoituvalle opetukselle ja oppimiselle. 

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2017-03-01

Viittaaminen

Virtanen, A., Tynjälä, P., Rekola, M., Kortesmaa, A., Honkimäki, S., & Tiusanen, E. (2017). Metsäalan opetuksen digitalisaatio ammatillisessa peruskoulutuksessa – Opettajien näkökulma. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 19(1), 31–46. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84807