Diverse Learners in Online Collaboration

Kirjoittajat

  • Evelyne Downs IUT Roanne, Université Jean Monnet
  • Kirsi-Marja Toivanen Karelia University of Applied Sciences

Avainsanat:

erilaiset oppijat, yhteistoiminnallinen oppiminen, kulttuurienvälinen viestintä, verkossa toteutettavat projektit, tiimityötaidot

Abstrakti

Vuosittain raportoidaan lukuisista opetuskokeiluista, joissa opiskelijaryhmät eri maista toteuttavat yhteisiä oppimisprojekteja verkossa. Tämä artikkeli käsittelee kahden eurooppalaisen korkeakoulun, Université Jean Monnet’n ja Karelia-ammattikorkeakoulun opettajien ja opiskelijoiden yhteistyötä vuosina 2015–2016. Oppimisprojekteihin osallistuneet 166 opiskelijaa olivat lähtöisin erilaisista kielellisistä ja kulttuurisista taustoista. Kulttuurilla tässä artikkelissa ei viitata ainoastaan kansallis-etnisiin ryhmiin vaan myös oppilaitos-, oppimis-, viestintä- ja työskentelykulttuureihin. Artikkeli tarkastelee sitä, miten monikulttuuriset ryhmät toimivat verkon yli tapahtuvissa oppimisprojekteissa ja millaisia valmiuksia työskentely vaatii ja kehittää. Aineisto koostuu opettajien havainnoista, opiskelijoiden raporteista, palautteista ja itse-, vertais- ja ryhmäarvioinneista.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2016-10-01

Viittaaminen

Downs, E., & Toivanen, K.-M. (2016). Diverse Learners in Online Collaboration. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 18(3), 33–38. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/84876