Metropolian Ammattikorkeakoulun organisaatiokulttuuri ja sen muutosmahdollisuudet opettajien kuvaamina

Kirjoittajat

  • Arto O. Salonen Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Carina Savander-Ranne Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Merja Reijonen Metropolia Ammattikorkeakoulu

Avainsanat:

organisaatiokulttuuri, kilpailevien arvojen viitekehys, pedagogiikka, substanssi, asiantuntijaorganisaatio, ammattikorkeakoulu

Abstrakti

Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn

Tutkimme Metropolia Ammattikorkeakoulun opettajien käsityksiä organisaatiokulttuurin piirteistä ja muutossuunnista. Sovelsimme Robert Quinnin ja John Rohrbaughin (1983) kilpailevien arvojen viitekehystä (Competing Values Framework) organisaatiokulttuurin piirteitä tutkiessamme. Keräsimme aineistot ryhmäkeskusteluilla, joihin osallistui yhteensä 30 opettajaa Metropolia Ammattikorkeakoulun eri yksiköistä. Analysoimme aineistomme sisällön erittelyn ja teoriaohjaavan sisällön analyysin avulla. Tulostemme mukaan sisäänpäin kääntyvät organisaatio kulttuurin piirteet olivat vallitsevia. Kehittämisen suunnaksi tunnistimme ulospäin suuntautuvien organisaatiokulttuurien piirteiden voimistamisen. Ketteryyskulttuuri korostaa luovuutta ja dynaamisuutta ja markkinakulttuuri kilpailullisuutta ja vakautta. Ketteryyskulttuurin piirteitä omaksuttaessa oppimisen voimana on yhteinen tiedonrakentaminen ja jaettu asiantuntijuus. Opiskelija kohdataan oppijana. Markkinakulttuurin piirteitä voimistettaessa opettajan asiantuntijuudessa vahvistuvat kehittäjän, verkottujan ja tuottajan ominaisuudet. Opiskelija kohdataan asiakkaana. Kehittämissuuntien välillä on jännitteisyyttä. Optimaalisessa tilanteessa organisaation voima muodostuu ketterästä sisäisestä organisoitumisesta ja ulkoisen toiminnan markkinaehtoistamisesta ympäröivän yhteiskunnan valtavirran mukaiseksi.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2016-02-01

Viittaaminen

Salonen, A. O., Savander-Ranne, C., & Reijonen, M. (2016). Metropolian Ammattikorkeakoulun organisaatiokulttuuri ja sen muutosmahdollisuudet opettajien kuvaamina. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 17(4), 22–41. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/89450