Maahanmuuttotaustaiset nuoret koulutuksen siirtymissä: Viranomaisten ja nuorten näkökulmat

Kirjoittajat

  • Marianne Teräs Helsingin yliopisto
  • Johanna Lasonen University of South Florida & Jyväskylän yliopisto
  • Carine Cools Jyväskylän yliopisto

Avainsanat:

koulutuksen siirtymävaiheet, maahanmuuttotaustaiset nuoret, siirtymäjännitteet

Abstrakti

Artikkeli on läpikäynyt referee-menettelyn

Artikkelissa tarkastellaan maahanmuuttotaustaisten nuorten koulutuksellista nivelvaihetta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset siirtymätekijät edistävät tai estävät nuorten pääsyä erityisesti perusasteelta toiselle asteelle. Tutkimuksen aineiston muodostivat maahanmuuttotaustaisten nuorten haastattelut sekä heidän kanssaan työtä tekevien viranomaisten laadullinen kysely ja haastattelut. Tutkimus osoittaa, että koulutussiirtymät ovat muuttuneet moninaisiksi ja että niihin on sidoksissa kolmenlaisia tekijöitä: nuoreen itseensä, nuoren yhteisöihin ja yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin liittyvät tekijät. Viranomaiset toistelivat kielitaidon ja nuoren motivaation ja osaamisen merkitystä sekä yhteiskunnan palvelujen kohdentamista, nuoret taas toivat esiin ystävien ja perheiden merkityksen. Tulokset korostavat yhteistyötä viranomaisten, kotien ja nuorten välillä, jotta nuoria voitaisiin tukea heidän elämänsä erityisvaiheessa, sen sujuvoittamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi.

Osasto
Tiedeartikkelit

Julkaistu

2015-10-01

Viittaaminen

Teräs, M., Lasonen, J., & Cools, C. (2015). Maahanmuuttotaustaiset nuoret koulutuksen siirtymissä: Viranomaisten ja nuorten näkökulmat. Ammattikasvatuksen aikakauskirja, 17(3), 41–56. Noudettu osoitteesta https://journal.fi/akakk/article/view/90086